Nyhetsarkiv for Forskning

Vitsar om innvandring kan vere grav alvorleg. I dag står medieforskar John Magnus Dahl på scenen under Forsker Grand Prix i Bergen med klovnenasen i lomma.
Fem fagmiljøer ved UiB søker, sammen med partnere innen forskning og næringsliv, om å bli Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI).
Terje Tvedt sine fagbøker seglar i medvind, om ikkje i storm. Geografiprofessoren opplever ein interesse om bøkene og filmane sine som er få fagbokforfattarar til del.
Havforsker Elisabeth Holland har fått stillingen som Norway-Pacific Joint Chair of Oceans and Climate Change, som følger opp en frivillig forpliktelse inngått mellom Universitetet i Bergen og The University of the South Pacific på FNs havkonferanse i juni 2017. #OceanAction18613
Tidlig overgangsalder er forbundet med økt risiko for en rekke sykdommer. Nå har UiB-forskere sett at tilgjengeligheten av grøntareal er assosiert med forsinket overgangsalder for kvinner.
Det norske demokratiet vart lagt på Eidsvoll i 1814 sa du? Vel, ikkje berre var ein liten brøkdel av folket representerte der, men dei jordeigande bøndene i Riksforsamlinga opna knapt munnen.
UiB-forsker Hakan G. Sicakkan skal lede det EU-støttede prosjektet PROTECT, som skal følge FNs to nye globale plattformer om migrasjon og flyktninger tett i årene som kommer.
Ungdommer som er misfornøyde med kroppen sin, eller opplever lite tilfredshet med livet, har dårligere helse i voksenlivet, viser en nylig publisert studie fra Institutt for global helse og samfunnsmedisin.