KI: Hvordan utvikle chatboter for forsknings- og undervisningsformål?
I dette verkstedet skal vi se nærmere på hvordan LLM-baserte chatboter for forsknings- og undervisningsformål kan lages, både knyttet til en større tjeneste som et arkiv og i mindre skala for eget bruk.
Hovedinnhold
Universitetsbibliotekets Digital lab inviterer til et verksted hvor vi skal se nærmere på hvordan sette opp chatboter for forsknings- og undervisningsformål. Verkstedet delt i to deler.
I første del vil Alois Pichler og Filippo Mosca presentere status quo for utviklingen av en Wittgenstein Nachlass-chatbot, tilknyttet Wittgensteinarkivet. Chatboten vil bli testet og diskutert i grupper.
I andre del vil Sigrun Lindaas Norhagen presentere hvordan hun har utviklet et økosystem av digitale bot-er som støtter både forskning og undervisning. Deretter blir det anledning til å teste ut hvordan utvikle egne, målrettede chatboter.
DEL 1 Wittgenstein Nachlass-chatbot
Wittgensteinarkivet har samarbeidet med IT-avdelingen og Universitetet Roma Tor Vergata om å utvikle en Wittgenstein Nachlass-chatbot. Prosjektet har som mål å tilby en faglig solid og brukervennlig ressurs, og bygger på følgende prinsipper:
- Kontroll og drift: Chatboten skal være underlagt Wittgensteinarkivet og Universitetet i Bergen.
- Minimalt med hallusinering: Systemet skal utformes slik at det i størst mulig grad unngår feilaktige eller fabrikerte svar.
- Brukerstøtte for kildekritikk: Brukeren oppfordres til og hjelpes med å dobbeltsjekke svarene.
- Fleksible brukerprofiler: Chatboten skal kunne tilpasses ulike brukergrupper og behov.
- Smidig overgang til andre ressurser: Brukeropplevelsen skal legge til rette for enkel overgang fra chatboten til Wittgensteinarkivets øvrige nettbaserte ressurser og verktøy.
På arrangementet vil Alois Pichler, leder for arkivet, og Filippo Mosca, samarbeidspartner fra Universitetet Roma Tor Vergata, presentere status quo for prosjektet. Chatboten vil bli testet og diskutert i gruppen, i det formatet den er tilgjengelig på tidspunktet.
Tidlige piloter laget av Filippo Mosca er tilgjengelige på: https://filippomosca.github.io/wittgensteinian-oracle/
DEL 2 Hvordan utvikle egne, målrettede chatboter
Sigrun Lindaas Norhagen (NLA høgskolen og UiB) jobber med lærerutdanning og digitalisering, forsker på profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Hun har utviklet et økosystem av digitale bot-er som støtter både forskning og undervisning.
Bot-ene har blant annet blitt brukt til:
- egen forskningsanalyse,
- forbedring av arbeidskrav og
- lage lett tilgjengelige læringsressurser for studenter og lærere.
Deltakerne får utforske hvordan bot-ene er bygget opp, og prøve hvordan man kan gå fra generelle prinsipper til konkrete, personlige assistenter som kan tilpasses ulike behov. Målet er at deltakerne skal få innsikt som gjør det mulig å utvikle egne, målrettede chatboter. Du kan delta fullt ut uten å lage egne bot-er, men de som ønsker å teste egne bot-er, må ha en ChatGPT-konto (på eget ansvar).
Vel møtt!
Husk: Ta med egen laptop.
Trykk her for å gå til påmelding
