Home
Department of Information Science and Media Studies

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Media City Bergen

UiB med på verdensledende medieinnovasjon

Med støtte fra Forskningsrådet skal grafikkselskapet Vizrt og Universitetet i Bergen samarbeide om å lage et verdensledende verktøy for online videoredigering.

Viz Story - Publish your story anywhere first

FUNDING FOR MEDIA INNOVATION PROJECT: Vizrt and the University of Bergen have received confirmation of funding from the Research Council of Norway for a groundbreaking project to improve video work flow. Demovideo by Viz Story.
Producer:
Vizrt

Main content

– Dagens arbeidsflyt for å produsere kvalitetsvideo er kronglete og komplisert. Prosessen fra idé til publisering omfatter en mengde verktøy for skripting, opptak av lyd og bilde, redigering, innlegging av teksting og grafikk til publisering i forskjellige kanaler, både i nye medier og tradisjonell kringkasting. Verktøyene er dyre og krever spesialisert kunnskap hos brukerne, sier Marius Monsen, global head of UX hos Vizrt.

Tildelingen gjennom Forskningsrådets program Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA) peker frem mot samlokaliseringen av medie- og medieteknologibedrifter i kunnskapsklyngen Media City Bergen (MCB), som offisielt åpner i august 2017. Her er Vizrt og Universitetet i Bergen (UiB) partnere sammen med en rekke bedrifter fra media - og medieteknologibransjen.

– Dette er et stort prosjekt som gir UiB og klyngepartnerne i Media City Bergen en unik mulighet til å utvikle og forske på fremtidsrettet medieteknologi, sier UiB-rektor Dag Rune Olsen og fortsetter:

– Ikke minst viser dette hvordan samfunnsvitenskapene i Bergen deltar i innovasjon i verdensklasse og bidrar til utviklingen av fremtidens kunnskapsbaserte samfunn.

Styrker nyskapende forskning i Bergen

Interaksjonsforskningsgruppen fra Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB er forskningspartner med Vizrt i prosjektet. Gruppen forsker på interaksjon mellom informasjonssystemer og brukere.

Instituttleder Leif Ove Larsen er svært fornøyd med tildelingen.

– Vi setter stor pris på å være forskningspartner på et innovasjonsprosjekt av denne størrelsen. Med to ph.d.-kandidater knyttet til prosjektet utvikler vi spisskompetanse innen medieteknologi, og vi legger til rette for kompetansebygging på lang sikt. Ikke bare er det et storartet prosjekt for å styrke samarbeid mellom UiB og Vizrt, det er også et viktig bidrag for å bygge medieklyngen i Bergen og Bergen som medieby, sier Larsen.

Vil spare produksjonskostnader

Prosjektet, som har fått navnet Better Video Workflows via Real-Time Collaboration and AI-Techniques in TV and New Media, søker å senke barrierene og kostnadene ved produksjon og publisering av kvalitetsvideo. Prosjektet vil ha en høy grad av brukermedvirkning og forskerne på prosjektet vil blant annet undersøke hvordan produksjonen av kvalitetsvideo foregår hos kringkastere.

– Støtten fra Forskningsrådet gjør det mulig for oss å oppnå en langsiktig satsing på områder vi ellers ikke ville ha budsjett til, spesielt innen kunstig intelligens, såkalt AI, og analyser av arbeidsflyten i samtidsbruk av videoredigeringsverktøyer, forteller Monsen.

Nye forskere med innovativt fokus

De to nyopprettede doktorgradsstillingene ved UiB vil ha hvert sitt fokusområde i innovasjonsprosjektet. Den ene skal undersøke hvordan en kan bruke teknikker fra kunstig intelligens til å skape en bedre arbeidsflyt i videoverktøyet Viz Story, og den andre skal se på hvordan skybasert kollaborativ videoredigering kan støttes av Viz Story.

– Universitetet har relevant kompetanse innenfor interaksjonsdesign, HCI og kunstig intelligens, og det blir interessant å forske på hva som er den beste metoden for bruk av kunstig intelligens og kollaborativ videoredigering, sier Frode Guribye, førsteamanuensis ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, og fortsetter:

– Vi vet at det finnes en del utfordringer med sanntidsredigering ved bruk av flerbrukereditorer. Dette gjelder også for kollaborativ videoredigering og vi har planlagt en del casestudier rundt dette. Det er også rom for å prøve å finne andre bruksområder for disse teknologiene. En annen utfordring blir å finne den rette balansen mellom enkelhet, kompleksitet og fleksibilitet i denne type verktøy.