Home
The Nordic Graduate School of Educational Research

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
NORED923

Grunnleggende prinsipper for utforming av spørreundersøkelser

Ph.d.-kurs innen utforming av spørreundersøkelser

Main content

Kurset har tre obligatoriske oppmøter:

22.09, 29.09 og 06.10, fra 13:30-15:30. Kurset vil foregå på norsk.

Målet med dette kurset er å introdusere PhD-kandidater for grunnleggende prinsipper for utforming av spørreundersøkelser. Det er ment både for PhD-kandidater som planlegger å samle inn egne data ved hjelp av spørreskjemaer, og for de som ønsker å bedre forstå og kritisk vurdere spørreskjemabaserte studier.

Kurset er ment å tjene som en introduksjon til utforming av spørreundersøkelser og grunnleggende prinsipper for rapportering av spørreundersøkelser. Det fokuserer ikke på statistikk eller statistikkprogrammer. Imidlertid gis det tips om ytterligere ressurser og litteratur for å støtte videre læring utover kurset.

Innhold:

Kurset begynner med å plassere spørreundersøkelser innenfor det bredere landskapet av empiriske forskningsmetoder, og skissere deres styrker, begrensninger og passende bruksområder. Ved bruk av den internasjonale undersøkelsen PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) som et eksempel, blir studentene veiledet gjennom utviklingsprosessen av representative spørreundersøkelser av høy kvalitet.

Deretter utforskes viktige komponenter i undersøkelsesdesignprosessen i dybden, inkludert konstruksjon av elementer og skalaer, datainnsamling og -forberedelse, evaluering av spørreskjemaets kvalitet og rapportering av funn.

Etter å ha fullført dette kurset, vil doktorgradskandidater ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap:
Deltagerne vil

  • forstå rollen og funksjonen til spørreskjemaer innenfor det bredere landskapet av empiriske forskningsmetoder
  • forstå hvordan spørreskjemaer er relatert til et rammeverk og hvordan spørsmålene er en måte å operasjonalisere et rammeverk på
  • kjenne til stadiene som er involvert i utviklingen av representative undersøkelser av høy kvalitet
  • forstå nøkkelbegreper knyttet til spørsmål og konstruksjon av skalaer, målekvalitet og rapporteringsstandarder

Ferdigheter:
Deltagerne vil kunne

  • identifisere og anvende prinsipper for gode spørsmål og utforming av god skala for spørreundersøkelser
  • evaluere grunnleggende kvalitetsegenskaper ved eksisterende spørreskjemabaserte studier
  • gjenkjenne vanlige fallgruver i utforming av spørreundersøkelse og datainnsamlingsprosesser
  • lese, tolke og kritisk vurdere utformingen av og funnene i artikler, rapporter og andre publikasjoner fra spørreundersøkelsesbasert forskning

Generell kompetanse:
Deltagerne vil

  • mestre relevant terminologi innenfor feltet spørreundersøkelsesforskning
  • dyktig navigere i empirisk, spørreskjemabasert litteratur
  • være i stand til kritisk å reflektere over metodologiske styrker og begrensninger i spørreundersøkelsesbasert forskning

 

ECTS-krav

  • 1 studiepoeng: 80 % oppmøte

  • 2 studiepoeng: 80 % oppmøte og innlevering av en skriftlig oppgave (2,500 ord ±10 %)