Førsteåringene viser vei
MIX100, eller grunnkurs medie- og interaksjonsdesign, har særlig fokus på brukerorienterte designprosjekter knyttet til mediebruk. Dette semesteret har studentene utviklet prototyper som skal formidle forskning til unge voksne i samarbeid med Media Futures.
Main content
MIX100-studentene fikk den krevende oppgaven å være først ute på MIX-innovasjonsdagen. De skulle pitche prototypene sin på bare to minutter, etterfulgt av felles tilbakemelding fra juryen.
MIX-innovasjonsdagen
Innovasjonsdagen er en halvårlig konferanse som løfter frem innovasjon, design og interaksjonsdesignstudentene ved UiB. Her møtes studenter og folk fra næringslivet for å dele erfaringer, ideer og inspirasjon. Årets siste Innovasjonsdag ble arrangert fredag 21. november. Da fikk studentene muligheten til å presentere prototypene de har jobbet med gjennom semesteret. Du kan lese mer om selve dagen her (legg inn lenke til hovedartikkel).
Studentene viste et stort engasjement, og demonstrerte at forskning kan formidles på mange ulike måter – med høy grad av kreativitet, innovasjon og ikke minst pitcheglede. Les mer om prosjektene deres under.
Meta Check
Laget av: Tobias Andresen, Hanna Bjerkan, Maren Handegård, Flora Lengyel, Ruben Nienhuis
MetaCheck gjør journalistikkstudenter bedre rustet til å vurdere digitale kilder i en tid med stadig mer KI-manipulert innhold. Nettsiden forklarer Provenance Labels (PL) og tilbyr studenten et verktøy som analyserer bilder og legger på en PL. Slik styrkes både tillit, troverdighet og kildekritikk.
Trace it
Laget av: Hanna Kluge, Malene Vedvik, Kasper Emil Larsen, Kaja Lund Næss, Petter Hagelund.
Trace It er en interaktiv prototype som lærer brukere å skille ekte og AI-genererte bilder ved hjelp av opprinnelsesmerking. Den lar brukeren teste seg, undersøke et innlegg, se hvordan merking endres når et bilde redigeres, og avslutte med en kort quiz. Løsningen viser enkelt hvordan opprinnelsesmerking kan øke åpenhet og tillit.
Swipe the fake
Laget av: Mia Helen Præsttun, Kornelia Schjerve, Balder Kråvik, Norun Hovnid-Breisnes, Jakub Krata
Hvordan vet du om et bilde er ekte? Nettsiden vår gjør Provenance Labels forståelige for unge voksne. Gjennom spillet: 'Swipe the Fake' og en rekke interaktive elementer viser vi hvor vanskelig det er å skille ekte fra manipulert og hvorfor Provenance Labels er viktig for å skape åpenhet og tillit.
Gaze catching
Laget av: Tilde Stoltenberg, Kataryna Karlyk, Andrea Holstad Grimstad, Astrid Stokker
Løsningen er en nettside som presenterer forskning på gaze tracking i et lettfattelig og visuelt format. Innholdet er delt opp i korte, enkle bolker inspirert av sosiale medier, og brukeren møter interaktive elementer som gjør stoffet lettere å forstå og huske. Nettsiden gjør læring mer intuitiv og engasjerende ved å redusere tekstmengde, bruke sterke visuelle virkemidler og legge til rette for at brukeren lærer gjennom opplevelse fremfor tung lesing.
QuickThink
Laget av: Jenny Elise Beisland, Henriette Bakken, Tilde Emilie Nygaard, Betty Omvik, Ida Eltvik Grønnerød
Hvordan fange studenters interesse når de ikke har tid til lange, kjedelige forskningsartikler? Gjør det raskt og gøy! Vi har laget en prototype der du lærer av å gjøre. På 3 korte nivåer vil du få oppleve fremtidens live-TV-galleri. Sammen vil vi gjøre forskning til noe du ikke bare lærer — men opplever.
The Provenance Tool
Laget av: Alba Maria Lid, June Hovden Eidheim, Linus Andersson Vik, Henry Strand Berg, Marlen Løvbrekken, Martin Hjertaker
Kan du virkelig se hva som er ekte og hva som ikke er det? I dagens samfunn er det vanskelig å vite hvilke medier man kan stole på. Derfor har vi laget et verktøy som vil endre måten du ser på bilder. Du er bare ett klikk unna!