Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

The Publics of Europe & the European Public Sphere Tracing the Architects and Trespassers of Borders and Boundaries in Europe
Både kinesiske samfunnsforskere og kinesisk presse viste stor interesse for nordisk velferd på det siste EXPO-seminaret i Shanghai.
Det var leder i Raftostiftelsens priskomite, Siri Gloppen, som offentliggjorde prisvinneren kl. 10.00 i formiddag på Raftohuset.
Lørdag 25 september er den store kunnskapsfesten på Festplassen. Blant foredragsholderne er professor Gunnar Grendstad ved Institutt for sammenliknende politikk. Han stiller spørsmålet om dommerne i Høyesterett er politikere i kapper når de utøver sin samfunnsmakt?
Regjeringen i Kina har ambisjoner om å bygge et harmonisk samfunn med vekt på omfordeling av velferd og sosial trygghet. Den nordiske modellen gir inspirasjon. Derfor er nordisk velferdsforskning trukket fram på det siste seminaret Forskningsrådet arrangerer under EXPO i Shanghai. I over 20 år har Kuhnle hatt tette relasjoner til Kina og ikke minst det kjente Fudan-universitetet. Han er en av... Les mer
Kva får folk til å røyste? Kor villege er folk til å dele? Eksperimentet har opna ei ny verd av moglegheiter for samfunnsvitarar.