Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

Postdoktor Gyda Marås Sindre undersøker i en ny artikkel erfaringene med å koble bistand og humanitær assistanse til fredsforhandlinger i Aceh og på Sri Lanka. Hovedfunnet er at slik kobling kan ha flere positive effekter, men også ta fokuset bort fra konfliktens kjerne.
Grunnlovsendringer som skal modernisere domstolene og styrke deres uavhengighet kan ha motsatt effekt. Det er hovedfunnet til post-doc Andrea Castagnola og Aníbal Pérez-Liñán i en ny artikkel publisert i British Journal of Political Science.
Norsk medborgerpanel innleder et samarbeid med Amalie Skram videregående skole om å pilotere undersøkelsene før de går i felten.
Professor Jonas Linde og førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten ved Institutt for sammenliknende politikk var søndag å se som TV2s ekspertkommentatorer under det svenske riksdagsvalget.
Førsteamanuensis Elisabeth Ivarsflaten sier til Aftenposten at de to partienes ulike opphav gjør at Frp og Sverigedemokratene ikke umiddelbart kan sammenlignes.
Å legge mer press på moskeene kan føre til at flere muslimer vender storsamfunnet ryggen, skriver stipendiat Olav Elgvin i en ny kronikk i Aftenposten.
Hva har Vatikanet, Norge og et knippe småstater med spesielle bånd til Taiwan til felles? Isfront med Kina, skriver stipendiat Hans Jørgen Gåsemyr ved Institutt for sammenliknende politikk i en ytring-kronikk.
Hvordan partier belønner sine velgere var temaet for Stein Rokkans minneforelesning 2014. Mange studenter og ansatte ved Institutt for sammenliknende politikk tok turen for å høre den profilerte professoren forelese.
Førsteamanuensis Ragnhild L. Muriaas og Happy M. Kayuni finner i en ny studie av Malawi at øremerket valgfinansiering kan ha en viss effekt på kvinners mulighet til å vinne frem i valgnominasjoner, men har også andre utilsiktede konsekvenser.
Dette er temaet for doktorgradsprosjektet til vår nye stipendiat Olav Elgvin.