Universitetsmuseet i Bergen

Møt forskningen ved universitetsmuseet i et nytt prosjekt "Hva forsker du på?"

Universitetsmuseet har store vitenskapelige samlinger - vår kultur- og naturarv - som gir grunnlag for forskning på høyt internasjonalt nivå. Vi har spurt dem om å dele litt av det de brenner for og det de undrer seg over. Møt forskningen og forskere i vårt nye prosjekt "Hva forsker du på?"

Akvamanile
Foto Adnan Icagić, UM

Hver måned vil vi snakke med en ny forsker som tar oss med i et dypdykk ned i forskningsspørsmål og undringer som opptar dem akkurat nå. Bli med på reisen!

Først ut er prof. Justin Kroesen som er professor i middelalderens kirkekunst og arbeider ved Avdeling for kulturhistorie. Han forsker på middelalderens og tidlig moderne kirkearkitektur, kirkelig innredning og billedspråk, reformasjonen og dens påvirkning på kunstuttrykkene og probemstillinger og endringer i religiøs kulturarv.