Institutt for informasjons- og medievitenskap

Infomedia logo

Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) tilbyr teoretiske og praktiske studier innen medier, teknologi og informasjonsvitenskap, og har forsknings- og utviklingsprosjekter finansiert av bl.a. European Research Council, Norges Forskningsråd, HK-dir og næringslivspartnere.

Instituttet er vertskap for:

Bilde av professor som holder presentasjon for elevene ved Åpen dag

Slik blir «masterukene»

Nå skal masterkandidatene våre forsvare oppgavene sine. Se når og hvor her.

Kunstig intelligens
Marija Slavkovik mottar AI-pris

Mottok pris for ti-årets forskningsartikkel om KI

Marija Slavkovik, instituttleder og professor i kunstig intelligens ved Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) ble nylig tildelt prisen for “Publication of the Decade” på NORA Annual Conference 2024.

Nyhetsbruk
Reuters Digital News Report

Nordmenn svært skeptiske til KI-produserte nyheter

Bruken av kunstig intelligens i nyhetsproduksjon vekker bekymring blant nordmenn, viser Norges resultater fra Reuters Digital News Report, verdens største undersøkelse av digitale nyhetsvaner.

Kunstig intelligens
Åpning av Ambivalent intelligens på UM

Ambivalent intelligens

Den nyskapende teknologiutstillingen på Universitetsmuseet er nå åpen. Utstillingen er laget av studenter ved Institutt for informasjons- og medievitenskap, og holder åpent frem til jul.

Studier
Bachelor i KI

De er de første i Norge som fullfører bachelorgrad i kunstig intelligens

Aurora, Elise, Khalil og Ludvik er blant de aller første i landet som fullfører en bachelorgrad i kunstig intelligens. - Det føles godt å være utdannet innenfor et såpass aktuelt fagfelt, sier Elise Skilbred Langerød.