Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

4th workshop in Graph Classes, Optimization, and Width Parameters
The Department of Biology (BIO), from MatNat Faculty and the Department of Biomedicine (BIOMED), from the Faculty of Medicine and Dentistry have undertaken a unique initiative that aims to optimize cutting edge research approaches and technology platforms at both Departments.
Richard Stallman har de siste 30 år kjempet for folks rett til å ha kontroll over sin datamaskin og sin datahverdag – rettigheter og friheter man tar for gitt når man kjøper fysiske ting som hus eller bil. Stallman besøker Universitetet i Bergen og holder seminar 19. februar om digital frihet.
GFI-oseanografer er i Weddelhavet for å måle strøm langs havbunnen. Hvis strømmen endrer seg, tyder det på at noe dramatisk er i ferd med å skje med isen i Antarktis.
GFI er med i to av sentrene for miljøvennlig energi som har fått klarsignal fra Forskningsrådet, ett på offshore vindenergi og ett på CO2-lagring.
Et stort kunnskapsverk om vårt fineste fjordlandskap; Folgefonnhalvøya. Nils Georg Brekke og Svein Nord står bak bokas komposisjon – i samarbeid med nærmere 50 fagforfattere fra narturvitenskapelige og kulturvitenskapelige miljø.
Geologi er læren om planeten vår, hva den består av, hvordan den er blitt til, og om de forskjellige kreftene og prosessene som påvirker den. Forståelse for geologi er både spennende og samfunnsnyttig. Innføring i geologi gir en oversikt over mangfoldet innenfor faget geologi, og er myntet på ungdommer og voksne med en nysgjerrighet overfor naturen rundt seg.
TV2 programmet «Hjelpekorpset» (sendt 18.12.2008), har tatt tak i det store spørsmålet og testet hva som lønner seg. Og det har de selvfølgelig gjort i Bergen.