Universitetsmuseet i Bergen

Nyhetsarkiv for Universitetsmuseet i Bergen

Hver vinter blir det sagd ned en del trær for å gjøre plass til nyplantinger i Arboretet og Botanisk hage. Etter skogsarbeid, vindfall o.l. blir trærne saget opp og tørket i vedstabler.
Siden 2007 har vi dyrket bananplanter i Arboretet, men aldri før har forholdene for disse tropiske vekstene vært så gode som i år. Vi snakker ikke om frukter til å spise, men det vekker likevel oppsikt når banan blomstrer utendørs i midten av september.
De naturhistoriske samlinger er stengt for oppussing frem til 2018. De neste ukene skal vi gjøre stas på #mittmuseum.
September er den beste sopptiden da du kan finne mye bra matsopp i skogen i Arboretet. Benytt anledningen til å lære deg soppene i ditt nærmiljø og velkommen til å delta på våre aktiviteter.