Universitetsbiblioteket
Kurs for forskere

Akademiske profiler og publiseringsstatistikk

Dette kurset dekker hvordan du setter opp en akademisk ID, hvordan du holder styr på publikasjonsposten din, og hvordan du finner og forstår publiseringsstatistikk som ofte oppstår på CVen.

Målgruppe: Ph.d. kandidater, vitenskapelige ansatte, forskningsrådgivere

Mål og innhold: Dette kurset guider deg gjennom hvordan du setter opp en forfatter-ID, hvordan du holder styr på hva du publiserer, og hvordan du finner og forstår statistikk om arbeidet ditt. Modul 1 dekker publiseringsposten og forfatteridentiteten din; modul 2 dekker bibliometriske indikatorer og deres begrensninger (h-indeks, siteringer, innvirkningsfaktorer og altmetriske); modul 3 tar for seg å finne publiseringsstatistikk for din CV.

Læringsutbytte

Kunnskap:

• forstå fordelene ved å ha en forfatter-ID/-profil, for eksempel ORCID, Google Scholar eller Publons.
  • være kjent med vanlige bibliometriske indikatorer (f.eks. h-indeks, referanser), deres begrensninger og riktig bruk.
  • kunnskap om annen publikasjonsstatistikk som er tilgjengelig

Ferdigheter:

• kan sette opp en forfatter-ID/profil i ORCID, Google Scholar eller Publons, og holde en aktivitetspost oppdatert.
  • kan finne statistikk for ulike publikasjonstyper ved hjelp av relevante plattformer

Språk: Engelsk.

Varighet: Fleksibelt, online ressurs som kan brukes i eget tempo, estimert 1-2 timer

Kilde: UBB103 Profiles and Publishing Statistics