UiB Bærekraft
Bærekraft

Her er UiBs nye bærekraftspiloter

Det fjerde kullet av bærekraftspiloter ved UiB er på plass. Bli bedre kjent med Nora, Emma, Kristine og Dina.

Bærekraftspilotene ved UiB, 2023-24
Bærekraftspilotene ved UiB for 2023/24. Fv. Nora Bemanian, Merjem-Emma Torlo Djugum, Kristine Ingeborg Sundet Gulla og Dina Bergmann.
Ole M. Kvamme, UiB

I rollen som bærekraftspiloter skal de fire bidra til å løfte studentperspektivet inn i UiB sitt arbeid med bærekraft og Klimanøytralt UiB.

Bærekraftspilotene er allerede godt i gang med arbeidet, og har bidratt til flere prosjekter og aktiviteter i starten av semesteret; som Byttebua, studentenes ryddeaksjon og UiB sin del av plastryddeaksjonen Rein Hardangerfjord.

Sammen med sine mentorer vil de fire jobbe med fagområdene Grønt studentliv, Fag og forskning, Klimanøytralt UiB og Kommunikasjon.

Møt Dina (Grønt studentliv)

Dina Bargmann

Dina Bergmann

24 år, studerer master i arbeids- og organisasjonspsykologi. Ansvarsområde: Grønt studentliv.

Hvorfor ønsket du å være bærekraftspilot ved UiB?

– Jeg ønsket å bli bærekraftspilot for å kunne spre mitt engasjement til andre studenter, og for å tilgjengeliggjøre bærekraftige løsninger for gjennomsnittstudenten.

Hva ser du mest frem til i jobben?

– Jeg ser frem til å organisere bærekraftige aktiviteter for studenter.

Hva er ditt beste bærekraftstips til studenter?

– Finn middagsoppskrifter med bønner, linser og kikerter! Det er dessuten mye billigere enn kjøtt. Min favoritt er indisk! Og stikk innom Byttebua da vel!

Hva er ditt beste bærekraftstips til UiB-ledelsen?

– Innfør rutiner for å ta tog istedenfor fly og buss istedenfor bil.

Møt Nora (Fag og forskning)

Nora Bemanian

Nora Bemanian

23 år, studerer matematikk. Ansvarsområde: Fag og forskning. I ansvarsområdet inngår blant annet SDG Conference Bergen.

Hvorfor ønsket du å være bærekraftspilot?

– Jeg så muligheten til å påvirke universitetets rolle i klimasaken. Det virket også kjekt å jobbe sammen med tre andre klimaengasjerte studenter (og det er det så langt!).

Hva ser du mest frem til i jobben?

– Jeg gleder meg skikkelig til SDG-konferansen, det er veldig spennende.

Hva er ditt beste bærekraftstips til studenter?

– Få bærekraft inn i utdanningen din. Ta emner innen bærekraft. Undersøk om du kan få bærekraft inn i masteroppgaven, og om du kan få støtte til dette.

• Visste du at du kan søke støtte fra Klimafondet til å skrive en grønn masteroppgave? Les mer og søk her.

Hva er ditt beste bærekraftstips til UiB-ledelsen?

– Ta ansvar for å ta klimakampen videre oppover der dere kan påvirke.

Møt Kristine (Klimanøytralt UiB)

Kristine Ingeborg Sundet Gulla

Kristine Ingeborg Sundet Gulla

25 år, studerer master i Meteorologi og Oseanografi med studieretning klimadynamikk. Ansvarsområde: Klimanøytralt UiB.

Hvorfor ønsket du å være bærekraftspilot?

– Jeg har lenge fulgt med på jobben til tidligere bærekraftspiloter og syns det virket ekstremt givende og gøy. Også ved tanke på studieretningen min hvor jeg ser de fysiske årsakene til klimaendringer, så er denne jobben en veldig fin måte å lære mer om tiltakene som gjennomføres av større organisasjoner.

Hva ser du mest frem til i jobben?

– Å få kunne være med å påvirke UiB på veien mot å bli klimanøytralt, og ikke minst få hevet studentenes stemme i det arbeidet.

Hva er ditt beste bærekraftstips til studenter?

– Planlegg middagen ut fra hva du finner i halvpris-disken i butikken, og se om du finner ting brukt før du kjøper det nytt, her er det mye penger å spare samt du gjør noe godt for miljøet.

Hva er ditt beste bærekraftstips til UiB-ledelsen?

– Bruk den makten dere har til å påvirke andre til å ta miljøbevisste valg!

Møt Emma (Kommunikasjon)

Merjem-Emma Torlo Djugum

Merjem-Emma Torlo Djugum

22 år, tar poststudier etter å nylig ha fullført en bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi. Ansvarsområde: Kommunikasjon.

Hvorfor ønsket du å være bærekraftspilot?

– Kommunikasjon er essensielt og sentralt i nesten absolutt alt vi gjør, og kan ha mye påvirkningskraft. Derfor er jeg svært opptatt av strategisk og effektiv kommunikasjon, samt miljø og bærekraft! Derfor virket denne jobben som midt i blinken! En perfekt kombinasjon av kommunikasjon og bærekraft.

Hva ser du mest frem til i jobben?

– Jeg synes at bærekraft fortjener å bli formidlet enda mer, og på enda mer gunstigere og annerledes måter - det skal jeg prøve å få til gjennom denne jobben. Min visjon er å fremme læring. Nemlig å sikre at «vi lærer som vi lever». Jeg ser også veldig fram til å jobbe med en så god og hyggelig gjeng!

Hva er ditt beste bærekraftstips til studenter?

– Lær mer! Prøv selv å få tak i informasjon, det er tross alt framtiden vår det er snakk om.

– Et tips er også å være med på iallfall ett bærekraftig arrangement årlig, gjøre det til et mål for deg selv kanskje? - eksempelvis en strandryddeaksjon. Da får man sett effekten vi har på naturen og alt rundt oss.

Hva er ditt beste bærekraftstips til UiB-ledelsen?

– Som et stort og profilert universitet, så har UiB en del påvirkningskraft. Derfor bør man fokusere på å sette en god bærekraftig standard, samt formidle forskning effektivt og legge press på organisasjoner og politikk rundt oss.