UiB Læringskonferanse 2024
Vi inviterer deg til å delta på UiB Læringskonferanse 2024 om tilknytning, fellesskap og inkludering.
Main content
Tilknytning, fellesskap og inkludering
Program for universitetspedagogikk, UiB Læringslab, UiB Universell og forskningsgruppen TeLEd inviterer til UiB Læringskonferanse, som avholdes ved UiB 17. oktober 2024. UiB Læringskonferanse er gratis og åpen for alle medlemmer av UiB-samfunnet. Dette er en mulighet til å lære, diskutere og feire inkluderende og forskningsbasert praksis i universitetsundervisning og læring. Dagen vil inneholde hovedforelesere og workshops, paper-paneler og posterpresentasjoner. Vi inviterer alle undervisere, ansatte og studenter ved UiB til å delta på konferansen.
Læringskonferansen vil inneholde over 40 sesjoner, inkludert hovedforedrag, workshops, paper- og posterpresentasjoner. Bidragene vil dele kunnskap om undervisning og læring fra UiB-fellesskapet. Presentasjoner om praksis og forskning vil fokusere på studenters læring gjennom å undersøke undervisningspraksis i klasserommet, feltundervisning eller praktisk undervisning, bruk av pedagogisk teknologi, læreplanrevisjon, bruk av tilgjengelige og inkluderende undervisningsmetoder og veiledning. Læringskonferansen er ment å være en mulighet til å møte kollegaer, ledere og studenter og snakke om hvordan man kan skape tilknytning, fellesskap og inkludering.
Viktige datoer
Meld deg på innen 10. oktober 2024
Læringskonferansen finner sted torsdag 17. oktober 8.30-16.00
Ekstra workshops fredag 18. oktober 9.00-12.30
Program
Program og konferansesammendrag
TID | PROGRAM | BESKRIVELSE | STED |
8.30 | Registrering | Kaffe og forfriskninger | NG5 vrimleareal, Nordre Allmenning |
9.00 |
| Innledning ved Pinar Heggernes, | Storsalen NG5 |
9.15 | Hovedforelesning | Keynote by John Harding and Helen Duncan: | Storsalen NG5 |
10.15 | Break | Kaffe og forfriskninger | NG5 vrimleareal, Nordre Allmenning |
10.45 | Parallellsesjoner 1 | Paperpresentasjoner Workshop | Søndre & Nordre Allmenning Storsalen |
12.15 | Lunsjpause | Lett lunsj | NG5 vrimleareal, Nordre Allmenning |
13.00 | Parallellsessjoner 2 | Paperpresentasjoner Postere Workshop | Søndre & Nordre Allmenning Storsalen |
14.30 | Pause | Kaffe og forfriskninger | NG5 vrimleareal, Nordre Allmenning |
14.50 | Avsluttende sesjon | Paneldiskusjon: | Storsalen |
15.45 | Sosialt arrangement | Musikk og forfriskninger | NG5 vrimleareal, Nordre Allmenning |
Keynote av John Harding og Helen Duncan
Contextualised disability and neurodiversity professional services: University of Cambridge
(oversatt fra engelsk)
I årene etter den britiske likestillingsloven fra 2010 har universitetenes tilnærming til å støtte studenter med ulike funksjonsvariasjoner i høyere utdanning utviklet seg fra en juridisk forpliktelse til å sørge for rimelige tilpasninger til en forutseende tilnærming forankret i prinsipper for inkluderende design som prioriterer inkluderende læreplaner og miljøer, og som minimerer behovet for individuelle tilpasninger.
Ved University of Cambridge ble det i 2023 innført en disiplinbasert modell for Disability/Neurodiversity Advisers. Denne modellen fremmer samarbeid mellom rådgivere og akademiske kolleger, noe som sikrer kontekstspesifikke anbefalinger og fremmer inkluderende praksis. Ved å integrere rådgiverne i instituttene får de en bedre forståelse av de akademiske disiplinene og styrker sin faglige kompetanse. Presentasjonen starter med å se nærmere på modellens suksess, som er dokumentert i fagfellevurderte artikler, og hvordan den er i tråd med universitetets overordnede mål, blant annet et partnerskap med Cambridge Centre for Teaching and Learning for å rette opp mangler i tildelingene. Presentasjonen vil deretter gå nærmere inn på den praktiske implementeringen av den disiplinbaserte modellen. En casestudie vil bli brukt for å illustrere modellens anvendelse, og fremheve vellykkede strategier og resultater for studentene. Ved å dele de praktiske aspektene og den virkelige anvendelsen av den disiplinbaserte modellen, vil presentasjonen vise hvordan det å integrere rådgivere for studenter med ulike funksjonsvariasjoner i avdelingene fremmer en kultur for inkludering og samarbeid i det akademiske miljøet.
John Harding er leder for Accessibility & Disability Resource Centre ved University of Cambridge.
Dr. Helen Duncan er seniorrådgiver for nevrodiversitet ved University of Cambridge.
Konferansen blir tilbudt av Program for universitetspedagogikk, UiB Læringslab, UiB Universell, Studieavdelingen og TeLEd
Workshops med John Harding og Helen Duncan 18. oktober, NG5
Workshop 1: A Case Study on Developing a co-designed Transition Event for Disabled Students (Helen Duncan)
Fredag 18. oktober 9:00-10:30, NG5
This workshop will explore the collaborative process of designing an inclusive transition event for incoming disabled students. Drawing on a participatory research project, this session will highlight how students can be actively involved in creating supportive academic environments. The workshop will present a case study where disabled students worked alongside the disability service to co-design the annual transition event. By adopting participatory approaches, this project aimed to tailor the transition event to better meet the needs of new students, thus enhancing accessibility and inclusivity.
The workshop will explore the project's methodology, which included focus groups and collaborative planning sessions, resulting in a student-driven transition event. The workshop will also discuss the importance of regularly reviewing disability support provisions and incorporating student feedback to ensure effectiveness. Attendees will gain insights into the benefits and challenges of co-design projects and will leave with practical strategies for implementing similar initiatives in their institutions.
Workshop 2: From reasonable adjustment to inclusive practice: the Undiscovered Country? Exploring the influence of lecture capture technology on academic outcomes and learning experiences for disabled students in higher education. (John Harding)
Fredag 18. oktober 10:45-12:15, NG5
My doctoral research explores the impact of lecture recordings on the academic outcomes and experiences of disabled and non-disabled students at a higher education institution in the UK. Despite extensive literature on lecture recordings, few studies focus on disabled students. Set against increasing participation of disabled students and evolving inclusive pedagogy, and political conceptions of disability, my study employed an exploratory mixed-methods design, including quasi-experimental time-series analysis and quantitative and qualitative methods, to investigate the effects of lecture recordings on academic outcomes and learning experiences. Key findings reveal no significant impact on exam marks for both groups, though a possible positive effect on classification for disabled students was noted. Both groups found recordings beneficial for understanding, engagement, workload management, and well-being, with disabled students particularly benefiting in engagement and improvement in notetaking. The study underscores the need for evidence-based communication on effective use of recordings and highlights the importance of context in applying inclusive pedagogy, suggesting avenues for further research and practical implications for inclusive education.