Home
Department of Comparative Politics

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nyhet

Studietur til Praha

24. Februar 2025 ankom 25 spente sammenlignende politikk studenter sentrumet av Praha, Tsjekkia for en faglig studietur som samtidig styrket de sosiale båndene blant studentene. Her så vi frem til å oppleve et land i den europeiske unionen, med en sentral posisjon i det europeiske kontinentet. Reisen til Praha var uten problemer, og så snart vi ankom hotellet startet det faglige opplegget.

Studenter på senatet
Photo:
Kabinettet

Main content

 

Kommunistmuseet

Vårt første stopp var på kommunistmuseet. Her ble vi møtt av en rekke visuelle hjelpemidler og videoer som forklarte hvordan Tjekkoslovakia ble kommunistisk i 1948, og hvorfor opprøret i 1989 fant sted. Det var et museum uten guide men med mange visuelle hjelpemidler som ga oss et bredt innblikk i den kommunistiske ideologien og hvordan det var å leve under et slikt regime. For fagkomiteen var det viktig med et fleksibelt opplegg på reisedagen, og vi tenkte også det var greit med et museum som introduserte oss for en ideologi, parti og historie som har preget Tsjekkia som land. Det vi lærte kan også knyttes til SAMPOL103 og SAMPOL105. Studentene påpekte også at det var interessant å se hvordan kommunismen utartet seg, sentralt i Europa, og at de kan bruke denne kunnskapen til å sette det opp mot hvordan det var blant annet i Russland.

Besøk på Den norske ambassaden

Senere var vi med på et besøk til den norske ambassaden i Praha. her ble vi tatt imot av Tia Tiller, en studentpraktikant med statvitenskapelig bakgrunn fra Universitetet i Oslo, og ambassadens nestleder, Per Øystein Vatn. De ga oss et interessant innblikk i hvordan politiske partier posisjonerer seg på den politiske aksen. Flere ble overrasket over å høre at partiet som kan vinne valget, samarbeider med både ytre høyre og ytre venstre. På denne aktiviteten fikk vi også mange nyttige tips om hvordan man kan få jobb i Utenriksdepartementet, noe som vi alle fant svært verdifullt. Her fikk vi mange gode tips, blant annet å søke på en liten ambassade osm praktikant for å få lov til å være med å berøre alle arbeidsområdene som tilhører en ambassade.

Studenter foran bygning i Praha
Photo:
Kabinettet

Heydrich-terroren og museet for den kalde krigen

På ettermiddgen besøkte vi det nasjonale minnesmerket for heltene i Heydrich-terroren. Dette minnesmerket, lokalisert i krypten til katedralen for de hellige i Kyrillos og Metodios, hedrer de syv tjekkoslovakiske fallskjermjegerne som deltok i operasjon Antropoid-attentatet mot nazisten Reinhard Heydrich i 1942. Etter angrepet oppholdt fallskjermjegerne seg i katedralen, da de fryktet å bli oppdaget valgte de å ta sitt eget liv. Museumet fordeler historien til noen helter som tapte livet i kampen mot nazismen, her fikk vi et innblikk i hvordan det var i Tsjekkia under andre verdenskrig. Turens mest innholdsrike besøk var på museet for den kalde krigen. Her var vi delt inn i mindre grupper, og fikk et guidet besøk i en bunker fra den kalde krigen. Inne i bunkeren fikk vi se ulike rom, blant annet et vanlig kontor og et legekontor. Vi lærte også om militære strategier og våpen, og hvor forberedte og redde man var for atomkrig på denne tiden. Vi fikk en rask gjennomgang av atomvåpenklassifisering under den kalde krigen og i NATO i dag. 

Tre bilder fra museet for den kalde krigen.
Photo:
Kabinettet

Det Europeiske union sitt informasjonssenter og IFES

Etter en kort pause med litt fritid dro vi til EU sitt informasjonssenter i Praha. Her fikk vi utforske interaktive stasjoner som viste hvordan EU er organisert og hvordan de ulike delene av unionen henger sammen. Gjennom videoer om temaer som innvandring, økonomi og landbruk, samt en film og en quiz, ble vi presentert for hvordan EU fremstiller seg selv. Konklusjonen fra denne filmen var ikke nødvendigvis at vi lærte noe nytt om unionen, men at vi fikk sett hvordan den prøver å vise seg selv fram for sine egne innbyggere. Vi var også skjønt enig om at materialet ikke var særlig nyansert, men det kan man nok heller ikke fovente på EU sitt eget informasjonssenter. Avslutningsvis var det quiz om det vi hadde lært på stasjonene. Besøket på IFES- det internasjonale fondet for valgsystemer, var et av turens faglige høydepunkter, her fikk vi lære om valgsystemer rundt om i Europa, fra en svenske som hadde mye informasjon også om vårt hjemland. Dette var særs interessant for oss som nettopp hadde lært om valgsystemer i SAMPOL106. Besøket her ga oss et innblikk i hvilke demokratiske utfordringer regionen står ovenfor. Samtidig som det ga oss et innblikk i hvilke tiltak som tas for å motarbeide disse utfordringene.

Studenter på besøk hos IFES
Photo:
Kabinettet

Møte med lokale studenter og omvisning på senatet

Ettersom vi hadde lært mye om Praha og tsjekkisk politikk og historie de dagene vi hadde vært i byen, var det virkelig et høydepunkt å få møte lokale politikk studenter fra Charles University. Ungdomspolitikk i Tsjekkia ble spurt om, og vi fikk endelig svar på hvordan det var å være skeiv i Tsjekkia, og andre politikk områder som skiller landene våre fra hverandre. Rett før vi dro tilbake til Norge fikk vi omvisning på senatet, ett vakkert bygg. Etter vi hadde vært innom de vakre rommene som mest blir brukt til konferanser og konserter, kom vi til selve senatsrommet. Her lærte vi litt om hvordan det tsjekkiske senatet fungerer, noe som igjen var interessant for oss som lærer om akkurat dette nå i SAMPOL106. Her fikk vi høre at Norge burde skaffe seg et overhus for å bevare demokratiet. Vi satt inne med at dette nydelige bygget var en fin måte å avslutte studieturen.

Hva er formålet med en studietur?

Det er mange mål med en studietur, og nå vil jeg argumenter for at denne tradisjonen bør fortsette med bakgrunn i vår studietur. Det er en mulighet til å se hva man kan jobbe med etter endt studie, og et innblikk i jobbmarkedet samt studiehverdagen i utlandet. I Praha fikk vi se hvordan det var å være på en ambassade og fikk innblikk i hverdagen til en studentpraktikant samtidig fikk vi møte studenter fra Charles University som viste oss hvordan statsvitenskapelige studier arter seg utenfor våre grenser, og hva som opptar politikk studenter i Praha. Studieturen er noe som har vært med på å vise oss hvordan det vi har lært fungerer i praksis, i tillegg til at vi har knyttet nære bånd som har forbedret studietiden vår. Med dette tatt i betraktning håper vi at studieturene på første året ved sammenlignende politikk er en tradisjon som vil fortsette i lang fremtid.