Reuters Digital News Report 2025: Norsk nyhetsbruk
17.juni ble Reuters Digital News Report 2025 lansert - verdens største måling av nyhetsbruk. Den norske delrapporten er skrevet av Janne Bjørgan og Maria Thomassen og Hallvard Moe fra UiB, og ble presentert av Moe i Fritt Ords lanseringsseminar.
Main content
Lanseringsseminar: Bruksmønstre for digitale nyheter 2025
Reuters Institute Digital News Report 2025 og dens norske delrapport gir et oppdatert bilde av hvordan nordmenn forholder seg til nyheter i en tid preget av teknologisk endring, global uro og økende informasjonspress. Rapporten viser blant annet hva befolkningen synes om KI i journalistikken, betalingsvilje og unge voksnes mediebruk. I tillegg har årets undersøkelse gjort et dypdykk i bruk av podkast. Rapporten er utformet i samarbeid mellom Universitetet i Bergen og Fritt Ord.
Rapporten ble lansert i forkostseminar hos Fritt Ord 17.juni, med presentasjon fra Hallvard Moe og kommentarer fra Danby Choi, redaktør i Subjekt og Karoline Fossland, podkastsjef i Aftenposten.
Les mer om rapporten på Fritt Ords nettsider, og se lanseringsseminar på YouTube 17.juni.
En avklart og nøktern holdning til KI
Mens KI omtales som en revolusjon i mediebransjen, viser rapporten at nordmenn ikke nødvendigvis lar seg rive med:
- Svært få bruker KI-verktøy som en separat nyhetskilde.
- Flertallet tror KI vil gi redaksjonelle besparelser, men ser lite annet positivt for journalistikken.
- Norske brukere fremstår som mer avklarte og kritiske enn mange andre land.
Unge voksne: TikTok og tillit
Rapporten viser tidvis tydelige forskjeller mellom aldersgrupper, og tar et ekstra blikk på unge voksnes medievaner:
- 29 % under 35 år får nyheter via TikTok.
- 58 % av unge voksne sjekker nyheter minst én gang daglig.
- Unge voksne har litt lavere tillit til nyheter enn befolkningen generelt.
- Unge menn har noe lavere tillit enn unge kvinner.
Vi ser at unge voksne i større grad enn eldre orienterer seg mot plattformer og formater som utfordrer tradisjonelle nyhetskanaler, men vi finner også at det er færre av de unge som unngår nyheter fullstendig.
Stabil bruk – men nye utfordringer
Selv om 82 % av nordmenn sjekker nyheter daglig, er det færre enn før som gjør det svært ofte. Mobilen er den viktigste inngangen til nyheter: 57 % får dagens første nyheter via en nettavis eller app.
Nyhetsunngåelse er fortsatt lav i Norge, med kun 7 % som ofte unngår nyheter, og 23 % som gjør det av og til.
