Home
Climate and energy transition

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nyhet

UiB-svar på regjeringens havvindhøring

UiB ved Bergen Offshore Wind Centre (BOW) har sendt inn et svar på Energidepartementets høring om strategisk konsekvensutredning for 18 potensielle havvindområder i norske farvann.

Flytende havvindturbin
Photo:
Kristin Guldbrandsen Frøysa

Main content

Professor emeritus Finn Gunnar Nielsen fra Bergen Offshore Wind Centre (BOW) er en av dem som har arbeidet med høringssvaret. Et sentralt punkt i høringssvartet er usikkerheten rundt kostnads-estimatene. 

Han utdyper: 

En antagelse i høringsunderlaget er at kostnader for bunnfaste og flytende turbiner begge øker proporsjonalt med vanndyp. Dette er en grov og urealistisk antagelse.

For bunnfaste turbiner må både styrke og stivhet av til tårn/monopæl være tilstrekkelig. Blant annet er egenfrekvensene styrt av rotorfrekvens. Det gjør at vekten og dermed kostnaden til en monopæl øker (minst) kvadratisk med dybden, mens øvrige vekter er dybdeuavhengig.

For flytende turbiner er situasjonen annerledes: Flyterens kostnad kan antas dybde-uavhengig. Forankring i grunne områder er krevende ettersom systemet gjerne blir for stivt. Det derfor liten grunn til å tro at kostnadene til forankringssystemet er lavere i de grunneste områdene enn de dypere. 

De bunnfaste områdene som er vurdert som best teknisk-økonomisk egnet (Sørvest B, C og D) er dype med tanke på bunnfaste vindturbiner. For eksempel har Sørvest B en gjennomsnittsdybde på 65 meter. Dette er en krevende dybde, både for bunnfaste og flytende turbiner. Om kostnadsmodellens dybdeavhengighet er feil, kan dette være av vesentlig betydning for rangering av områdene.

Det er uklart hvor kostnadstallene som er brukt i AFRYs beregninger kommer fra. Det blir referert til databaser med deres egne prosjekter, eksterne data og land-spesifikke rapporter. Spesielt for flytere vil datagrunnlaget være tynt, og basert på pilotparker, ikke fremtidens løsninger. Det er dermed vanskelig å etterprøve beregningene som er gjort for å danne seg et nøyaktig bilde av hvordan de ulike faktorene har påvirket kostnadsestimatene.

I videre arbeid med å vurdere områder, kan det være nyttig å lage to rangeringer. Den ene rangeringen bør være basert på naturgitte forhold som vindressurs, bunnforhold og avstand til land, mens den andre er en rangering basert på tilgjengelig teknologi. Det vil gjøre det lettere å endre rangering etter hvert som teknologien utvikler seg.