Home
Department of Comparative Politics

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Demokrati må læres

Skolens ansvar for politisk oppdragelse i Norge er veletablert, men lite er kjent om hvordan oppgaven faktisk løses. Det skriver stipendiat Julie Ane Ødegaard i en ny artikkel i Vox Publica sin serie "Ungdom og politikk".

Main content

Les artikkelen her: Demokrati må læres: om politisk oppdragelse i skolen, Vox Publica, 12. oktober 2011.

Artikkelen går inn i en pågående diskusjon om hvorvidt det blir gjort nok for å utdanne barn og unge om politiske institusjoner og prosesser i en tid hvor mange vestlige land opplever synkende valgdeltagelse og lavere politisk aktivitet. Det er en lang tradisjonen for politisk oppdragelse i norsk skole som understrekes av læreplanene, men hvordan skolene i praksis løser dette er mindre studert.

Julie Ane Ødegaard er stipendiat ved Institutt for sammenliknende politikk og arbeider med PhD prosjektet: Learning democracy: an analysis of political education in upper secondary schools.