Klinisk institutt 1

Nyhetsarkiv for Klinisk institutt 1

Forskning er et av satsingsområdene i regjeringens nye havstrategi, og det skal satses mer på klynger og samarbeid på tvers av havnæringene og forskningsmiljøer. Her vil Senter for ernæring kunne spille en viktig rolle.
Gülen Arslan Lied kom fra Ankara til Bergen via Forskningsrådets kulturelle utvekslingsprogram. Nå leder hun det nye Senter for ernæring ved Universitetet i Bergen
Laks, sild og sei inneholder ikke bare sunne fettsyrer. Fisk har også sunne proteiner som motvirker høyt blodsukker, kolesterol og hjerte-karsykdommer.
Ernæringsforsker Simon Dankel ved K2 mener forskning på ernæring blir mer og mer viktig. Med et nyåpnet Senter for ernæring er grunnlaget lagt for en økt felles forskningsinnsats og bedre samarbeid på feltet.
Ernæringsforskere ved UiB presenterer en oppsiktsvekkende studie som viser at en vektnedgang på bare tre kilo kan gi økt dødelighet blant eldre.