Universitetsmuseet i Bergen
Hva forsker du på?

Hvithaier kan ha bidratt til utryddelse av den aller største haien som har levd!

Ny metode for undersøkelse av sink-isotoper i tenner fra den utdødde giganthaien Otodus megalodon og tenner fra fossile og moderne hvithai gir forskerne helt ny kunnskap. Resultatene er nå publisert i tidsskriftet Nature.

Tekst: Siri Skretting Jansen

Dette forteller førsteamanuensis Nicolas Straube ved Avdeling for naturhistorie på Universitetsmuseet. Han deltar i et internasjonalt forskningssamarbeid som ledes fra Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology i Leipzig, Tyskland.

Ny metode gir ny kunnskap

Forskerteamet har brukt en ny metode for å undersøke kostholdet til den ikoniske haien Otodus megalodon. De undersøker sammensetningen av sink-isotoper i den sterkt mineraliserte delen av tennene og dette viser seg å være spesielt nyttig for å tolke kostholdet til de utdødde dyrene. Forskningsresultatene er nå publisert i Nature.

Dietten til fossilt utdødde dyr kan inneholde ledetråder om deres livsstil, oppførsel, evolusjon og til slutt utryddelse. Imidlertid er det vanskelig å studere et dyrs kostholdet etter millioner av år på grunn av dårlig bevaring av kjemiske kostholdsindikatorer i organisk materiale.

Likheter mellom moderne og fossile hvithaitenner

Forskerne har undersøkt sink-isotoper i moderne og fossile hvithaitenner og tenner fra megalodon funnet over hele verden. Resultatene viser at signaturene til sink-isotoper i de fossile tennene er godt bevart og kan sammenlignes med moderne hvithaier. Av det kan forskerne igjen trekke slutninger om at både de utdødde artene (megalodon og hvithai) og de moderne hvithaiene befinner seg på samme trofiske nivå, det vil si hvor langt opp i næringskjeden et dyr befinner seg. Det vil igjen si at de gigantiske megalodonene nok sloss med mindre hvithaier om de samme byttedyrene.

Hvorfor ble de så store og hvorfor ble e utryddet?

Megalodon levde for 23 til 3,6 millioner år siden i hav rundt om på hele jorden og den ble muligens så lang som 20 meter. Til sammenligning blir de største hvithaiene i dag rundt seks meter lange. Mange faktorer har blitt diskutert i forsøk på å forklare gigantstørrelse og utryddelse av megalodon, og kosthold og kampen for maten blir ofte ansett som nøkkelfaktorer og nå kan forskerne være nærmere et svar.

Les en fyldigere omtale av studien her:

Les artikkelen i Nature her: