Universitetsmuseet i Bergen
Årbok for Universitetsmuseet 2014

Steinaldermenneskene ved Norskekysten - pionérer i maritim mestring

På kysten av Vestlandet fins det hundrevis av boplasser fra steinalderen. Det vestnorske steinaldermaterialet er unikt , også sett i en global sammenheng, og kan gi oss ny, viktig kunnskap. Artikkelen tar utgangspunkt i tre små boplasser fra helt i begynnelsen av eldre steinalder; to på kysten av Hordaland og en på fjellet i Møre og Romsdal.

Teltplass  marine pionerer2
Inuitt-telt av reinskinn fra nord i Canada. En lignende illustrasjon på hvordan sesongboplassen til de tidligste pionérene langs Norskekysten også kan ha sett ut.
Glenbow Museum Collections

Les mer om dette i siste utgave av Årbok for Universitetsmuseet der Morten Ramstad skriver om Steinaldermenneskene ved Norskekysten. Du kan laste ned hele utgaven eller enkeltartikler via museet nettsider. Selve trykksaken er til salgs i museumsbutikken.