UiB Bærekraft
Studentinnovasjon

Millionidé om sunn fast-food

Et konsept om å levere sunn og bærekraftig fast-food via nye teknologiske løsninger, har gitt masterstudent Vilde Regine Tellnes og kollegene i Healthy EATS en tildeling på én million kroner gjennom Forskningsrådets STUD-ENT-ordning.

Vilde Regine Tellnes
Masterstudent Vilde Regine Tellnes er gründer og daglig leder i Healty EATS. Bedriften vil levere sunn og bærekraftig fast-food, og en testversjon av konseptet vil bli å se sentralt i Bergen allerede i sommer.
Erik Sandvik

Millionen fra Forskningsrådet gjennom STUD-ENT kommer kort tid etter at den nystartede bedriften fikk 100 000 kroner i markedsavklaringstilskudd fra Innovasjon Norge.

- Denne støtten betyr veldig mye og kommer på et viktig tidspunkt. Vi har fått en stor mulighet, så nå er det opp til oss å gjøre det beste ut av det, sier Vilde Regine Tellnes (25), gründer og daglig leder i Healthy EATS.

Sunn fast-food

Healthy EATS ønsker å dra nytte av dagens muligheter innen ny teknologi, for å gjøre det enklere og mer fleksibelt for folk å spise sunt og velge bærekraftig mat «på farten».

Kundene vil gjennom en app bestille mat til en bestemt lokasjon og tidspunkt. Etter en liten stund vil maten være klar til henting fra en bestemt luke i en såkalt «food wall» - uten at man må stå i kø. Innovative teknologiske- og logistiske løsninger i distribusjonen gjør at en slik food wall fylles på ved behov og i samarbeid med nærliggende kjøkken, dermed vil maten alltid vil være fersk.

Oppstart i sommer

Den engasjerte gründeren forteller at STUD-ENT-midlene skal brukes til å få på plass en testversjon av en food wall allerede i juni, plassert sentralt i Bergen. Her vil Healthy EATS blant annet teste menyen, og jobbe videre med distribusjonsløsningene.

Senere ser Tellnes stort potensial for ekspansjon til ulike lokasjoner og arenaer, eksempelvis hotell, flyplasser, kjøpesentre mm.

- Vi har gjort markedsundersøkelser som viser at interessen for konseptet er stor, da folk i alle aldre savner muligheten til å kjøpe sunn fast-food. Nå har også koronasituasjonen gjort samfunnet mer opptatt av hygiene, og man er vant til teknologibasert bestilling av mat, uten kontakt mellom mennesker. Slik ligger mye til rette for denne satsingen nå, sier hun.

Gründeren håper bedriften vil kunne bidra til bedre folkehelse, ved at mange bytter bort usunne fast-food-vaner med sunne varianter.

- Hva vil stå på menyen?

- Vi er i ferd med å utvikle menyen i samarbeid med høyt kvalifiserte kokker, så det må vi få komme tilbake til. Men det blir sunne lunsjretter som smaker godt og i porsjoner man blir mett av. Det skal være mest mulig kortreist og bærekraftig hele veien. Samtidig vil prisene være veldig konkurransedyktige, sier Tellnes.

God nytte av studiene

Konseptet er inspirert av ulike fast-food-tjenester internasjonalt, men i utviklingen av konseptet har gründerne bak bedriften hatt god nytte av sine studier.

- Det dreier seg blant annet om logistikk og det som kalles «Skill-Biased Technology Change»; hvor man lærer om å utvikle ny teknologi for å effektivisere og forbedre det som allerede eksisterer i markedet, utdyper hun.

Tellnes tar siste semester i mastergraden i Samfunnsøkonomi ved Universitetet i Bergen, mens de to medgründerne Arve Førland Eide og Kimiya Arash Oshikoji har bakgrunn fra NHH.

- UiB har i tillegg bidratt på områder som omhandler bærekraft, som sikrer at vi tar bærekraftige valg gjennom hele verdikjeden i selskapet, forteller Tellnes, som er takknemlig for støtten prosjektet har fått fra fagmiljøene.

Studentinnovasjon

Universitetet i Bergen jobber kontinuerlig for å styrke satsningen på studentinnovasjon og entreprenørskap. Et tiltak her er Innovasjonshub UiB, som ble åpnet i desember 2018. Tilbudet er gratis for UiB-studenter.

Ett av tipsene Tellnes gir andre studenter med en «gründer i magen» er nettopp å delta på denne type kreative møtesteder (se flere tips i faktaboks).

Innovasjonsrådgiver ved UiB, Susan Johnsen, gleder seg over at Healthy EATS utmerket seg i årets STUD-ENT-tildeling.

- På innovasjonshuben ønsker vi å tilby studenter fra hele UiB et sted å lære mer om innovasjon og entreprenørskap. En møteplass der studenter kan drive med uformell læring og kreativ eksperimentering er viktig for å bygge en sterkere kultur for innovasjon blant studentene, sier hun.

Ifølge Tellnes lærte hun først om STUD-ENT gjennom innovasjonshuben, da de tidligere stipendmottakerne Shrimpvision var invitert til å snakke om sine erfaringer.

- Uten Innovasjonshuben ville vi ikke ha søkt etter tilskudd gjennom STUD-ENT i det hele tatt, slår Tellnes fast, og legger til:

- Jeg vil også trekke frem mulighetene til nettverksbygging og kontakt med andre aktører, for eksempel innovasjonsselskapet VIS, som har bidratt med viktig hjelp i utviklingen av bedriften vår.

Inspirasjonshistorie

Ved Innovasjonshuben slutter leder av studentstyret, Chris Toft, seg til gratulantene etter årets STUD-ENT-tildeling.

- Det at Healthy EATS har kommet igjennom nåløyet i STUD-ENT står det stor respekt av. Ikke bare er det motiverende for arbeidet vårt videre, men i tillegg er dette en inspirasjonshistorie vi kommer til å dele videre med våre medlemmer, som gjerne også har ambisjoner om å søke om STUD-ENT-stipendordning. Vi ønsker Vilde og Healthy EATS lykke til i startopp-fasen, sier han.

Rekordmange ønsker å studere ved UiB til høsten, og Toft håper dermed å se mange nye ansikter i innovasjonshuben fremover.

- Nye og «gamle» studenter bør melde seg inn dersom de ønsker å lære mer om innovasjon og entreprenørskap. Huben er en uformell plass hvor alle - uavhengig av studieretning og hvor man er i studieforløpet - er velkommen til å bli med, avslutter Toft.