Home
Department of Information Science and Media Studies

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Masterstudenter med roboter som kommuniserer

– You look happy, that makes me happy!

Studenter på Master i medie- og interaksjonsdesign, UiB, presenterte syv prototyper for menneske-robot interaksjon innen helse, undervisning, navigasjon og resirkulering.

ICARE
Den lille roboten ICARE er designet for å bedre psykisk helse
Photo:
Regine Olsen-Hagen

Main content

You look happy, that makes me happy! sier roboten ICARE til masterstudent, Ida Charlotte Solvig. Roboten skal være en venn og bidra til å bedre psykisk helse. Den analyserer ansiktsuttrykk og stemmen til brukeren, og tar initiativ til en oppmuntrende samtale.  

 Den har litt problemer med å se forskjell på overrasket og glad, sier masterstudent Oda Steinland Haug. For å lage roboten har vi trent opp en maskinlæringsmodell og brukt omlag 50 bilder per følelse for å få nøyaktigheten på et akseptablet ninå. Det er egentlig veldig lite. Egentlig skal en bruke hundretusenvis av bilder, sier Steinland Skaug. 

Studentene tar «MIX301: Media Technology: Theory and Development» hvor målet er å utvikle kritisk og kreativ kunnskap om avanserte medieteknologiske konsepter og systemer.

Sorteringsrobot

Student Katarina Kroken viser frem sorteringsroboten TRHINE

Foto/ill.:
Regine Olsen-Hagen

 

Medieteknologi og innovasjon

Medie- og interaksjonsdesign handler om å designe og utvikle engasjerende løsninger for nye media. 

Studentene konstruerer prototyper og evaluer brukeropplevelse til medieprodusenter og brukere. Dette er en bransjenær utdanning.

Innovasjonspedagogikk er den sentrale metoden vår. Vi utsetter studenter for stor usikkerhet på en bevisst og planlagt måte. Studentene trenes i å lære og skape under press. Dette forbereder dem på arbeidslivet, sier professor Lars Nyre, leder for MIX301.

Da studentene startet visste de ikke så mye om roboter. Det bringer usikkerhet, men det kan og være en fordel å være «blanke», sier Fredrik Jensen, faglærer på MIX301-kurset. Studentene har bachelorutdanninger i ulike teknologifag.

Smilende robot

Professor og leder av medie- og interaksjonsdesign, Kristine Jørgensen, undersøker en av robotene

Foto/ill.:
Kurt Georg Gjerde

Vi jobbet sammen for å øke kunnskapen vår i felleskap. Vi prøvde å anvende kunnskap om roboter på selskaper gjennom å stille spørsmål som: kan robotene erstatte oppgaver, for eksempel, i arbeidsflyten? Studentene får en grunnleggende forståelse, og er i stand til å utvikle prototyper, sier Jensen.