Home
Bergen Media Use Research Group

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Reuters digital news report 2020

Flere betaler for digitale nyheter

42 prosent av alle nordmenn har tilgang til nyhetene bak betalingsmurene.

Eldre mann leser på mobil
Photo:
Colourbox

Main content

16. juni ble Reuters Institute Digital News Report lansert på verdensbasis, en undersøkelse om nyhetsbruk som anses som verdens største. I år var 40 land med, og 18. juni ble de norske tallene presentert på et webinar i regi av Fritt Ord. Stiftelsen er norsk partner i undersøkelsen, i samarbeid med Institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB.

Les rapporten her

Undersøkelsen ble foretatt i januar og februar 2020, før Norge stengte ned som følge av koronapandemien. På grunn av dette har forskerne i år valgt å fokusere på tema som er aktuelle til tross for de store endringene vi opplevde i løpet av våren: Betaling for nyheter, lokale nyheter, klima og nyhetsbruk, podkast og desinformasjon, falske nyheter og journalistikk.

42 prosent betaler for nettnyheter

Andelen nordmenn som sier de har betalt for eller har tilgang til betalte nettnyheter har økt med åtte prosentpoeng fra 34 prosent i 2019 til 42 prosent i 2020. Norge er det landet i undersøkelsen hvor flest betaler for digitale nyheter, en plass vi har hatt siden vi ble med i undersøkelsen for fem år siden. Også sammenlignet med andre nordiske land ligger vi langt foran.

Figur over betaling for nyheter
Foto/ill.:
Janne Bjørgan

Klima-avslappede har lavere tillit til medier

Årets undersøkelse viser også at 24 prosent mener klimaendringene ikke er alvorlige. Et trekk ved denne gruppen er at de også har vesentlig lavere tillit til nyhetsmedier generelt og til etablerte nyhetstilbydere som NRK. De klima-avslappede mener også at nyhetsmediene gjør en dårlig jobb i å dekke klimaendringene.

De som mener klimaendringene er alvorlige mener det motsatte. De fleste (55 prosent) mener mediene gjør en god jobb på å dekke klimaendringene, og de har høyere tillit til nyhetsmediene.

Les forskernes kronikk: De klimaavslappede stoler mindre på etablerte nyhetsmedier

Viktige lokalaviser

Lokale nyheter har også blitt viet ekstra oppmerksomhet i årets undersøkelse, og bekrefter inntrykket av at lokale nyheter er viktige for nordmenn. 86 prosent er interessert i lokalnyheter, og 87 prosent ville savnet lokalavisen hvis den forsvant. Det er langt flere av dem over 35 år som ville savnet lokale nyhetsleverandører enn dem under 35 år.

Mer fakta og analyser, samt rikelig med figurer, finnes i årets digitale rapport. Rapporten er laget av Hallvard Moe og Janne Bjørgen fra Mediebruksgruppen ved Institutt for informasjons- og medievitenskap.