Home
Department of Informatics

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Nyhet

Programmering som konkurransegren

"Forvirra førsteklassinger” slo alle de norske lagene (og enda viktigere; alle de svenske lagene) i den nordvest-europeiske konkurransen. Her er noen nøtter du kan prøve deg på i påska, om du vil se hvordan man konkurrerer i programmering.

Forvirra førsteklassinger
Photo:
Randi H Eilertsen, UiB

Main content

International Collegiate Programming Contest er en konkurranse hvor universitetsstudenter bruker programmering for å løse et sett med oppgaver. Oppgavene består av situasjonsbeskrivelser hvor lagene selv må finne ut hvordan de skal løse problemet, og “First class confusion” slo alle de andre norske lagene i den nordvest-europeiske konkurransen.

Magnus Hokland Hegdahl er førsteklassingen som gav gruppen navnet i første runde. Han har lang erfaring med informatikkonkurranser, da han vant Informatikkolympiaden for videregående elever to ganger.

“Jeg synes det er kjempegøy. Det er selvfølgelig anbefalt å prøve seg på programmering i ung alder, men det går helt fint å begynne senere,” forteller Brigt Arve Toppe Håvardstun.

Han har nå vært med i flere programmeringskonkurranser på universitetsnivå til tross for at han aldri hadde kodet før han startet på UiB.

“Men om Norge vil ha gullmedalje i OL bør vi nok oppfordre ungdommen til å begynne litt tidligere”, skyter Magnus inn med glimt i øyet.

Prøv deg selv

Selv om du ikke er klar for å hive deg med i en konkurranse, finnes det rikelig med nettressurser for deg som vil teste deg ut; uansett hvilket nivå du starter på. Her er noen anbefalinger for ditt nivå:

Grunnleggende

Til tross for navnet har Lær Kidsa Koding ikke bare oppgaver for kids. Filterfunksjonen lar deg for eksempel velge oppgaver laget spesielt for videregående elever. Oppgavene er dessuten sortert etter hva du lærer. Om du for eksempel vil studere datavitenskap kan du prøve ut programmering i Python.

Prøv oppgaver fra Lær Kidsa Koding her

Utfordrende/Inspirerende

Om man ønsker å dyppe tærne i større utfordringer anbefales også YouTube som et sted for inspirasjon, og trekker frem kanalen The Coding Train.

“Han er litt kaotisk, men veldig underholdene, og forklarer hva han tenker hele veien.”

På denne kanalen brukes Processing.js, et programmeringsspråk som kan brukes til å lage dataspill. Om du tror du klarer å holde tunga rett i munnen kan du for eksempel se hvordan han koder mobilspillet “Snake” på 15-minutter:

Coding Challenge #3: The Snake Game

Konkurranseklar

Har du noe erfaring med informatikk, men lurer på hvordan det kan brukes i konkurranseform?

På nettsidene til Norsk Informatikkolympiade kan du teste deg på oppgaver som har blitt brukt i tidligere konkurranser. Du finner også løsninger, sånn at du kan sjekke om du hadde rett, eller lære deg noe du ikke fikk helt til.

Se oppgavesett fra Informatikkolympiaden.

Om du synes det var gøy kan du spør læreren din om deres skole kan avholde en runde i Informatikkolympiaden. Da kan elevene velge å være med å konkurrere om å komme seg til finalen i Bergen, og videre i den internasjonale finalen.

Informasjon om påmelding.