Home
Faculty of Humanities

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there

Ansettelsesutvalgene ved Det humanistiske fakultet

Sammensetning og regler for ansettelsesutvalget for midlertidige vitenskapelige stillinger (tilsettingsrådet) og ansettelsesutvalget for forskerstillinger (forskertilsettingsrådet) ved Det humanistiske fakultet.

Main content

Tilsettingsrådet for midlertidige vitenskapelige stillinger

Tilsettingsrådet for midlertidige vitenskapelige stillinger består av fem medlemmer utgått av fakultetsstyret: dekanen, to representanter for fast vitenskapelig ansatte der en er foreslått av organisasjonene, en midlertidig vitenskapelig ansatt og en student. 

Tilsettingsrådet skal behandle følgende ansettelsesaker:

  • stipendiatstillinger
  • postdoktorstillinger
  • stillinger som vitenskapelig assistent
  • bistillinger
  • midlertidige førsteamanuensisstillinger
  • midlertidige universitetslektorstillinger

Sammensetning

For perioden 1.9.2025 til og med 31.8.2026 er følgende medlemmer oppnevnt: 

  • Medlem: professor Camilla Brautaset, dekan (leder)
    • Varamedlem: professor Eivind Heldaas Seland, prodekan 
       
  • Medlem – fast vitenskapelig ansatt: professor Yngve Flo 
    • Varamedlem: professor Christine Hamm
       
  • Medlem – foreslått av organisasjonene: dosent Benedicte Irgens 
    • Varamedlem: professor Aidan Keally Conti
       
  • Medlem – midlertidig vitenskapelig ansatt: stipendiat Audun Syltevik  
    • Varamedlem: stipendiat Sunniva Árja Tobiasen
    • Varamedlem: stipendiat Alma Elisabeth Oftedal
       
  • Medlem – studentene: student Sjur Selsvik
    • Varamedlem: student Nora Nyhagen Opsahl
    • Varamedlem: student Fillip Rønning Jakobsen

Retningslinjer

Hver sak nummereres fortløpende innenfor hvert år.

Fravær og habilitet

Medlemmene av rådet har selv ansvar for å melde fravær og inhabilitet. Les mer om habilitet her.

Fremgangsmåte i behandling av saker

Saksfremlegg med vedlegg legges ut på Teams, og rådet blir varslet.

Tilsettingsrådets medlemmer gis frist på 3 virkedager til å uttale seg og returnere saken. Dette gjøres elektronisk. Dersom medlemmer ikke har gitt tilbakemelding innen tidsfristen, sendes det en purring fra administrasjonen. Dersom medlemmer ikke har avgitt svar innen ytterligere to dager fra purring vurderes manglende svar som aksept av forslag til vedtak. Dekanen avgir sin uttalelse til slutt.

Dokumentasjon i ansettelsessaker skal være: Saksfremlegg med forslag til vedtak, komitévurdering av søkerne, innstilling fra institutt (på bakgrunn av komiteens vurdering, intervju og eventuelle referanser) samt eventuelle brev om bevilgninger.

Saksfremlegget påføres utsendelsesdato.

Dersom enighet ikke oppnås i en ansettelsessak, eller minst ett av tilsettingsrådets medlemmer ønsker det, skal det holdes møte.

Tilsettingsrådets vedtak skal tas inn i en protokoll, hvor det skal fremgå hvordan den enkelte har stemt. Medlemmene har anledning til å grunngi sine standpunkter ved protokolltilførsel. Protokolltilførselen skal avgis innen avslutningen av tilsettingsrådets behandling av saken ved eventuell møtebehandling.

Assisterende fakultetsdirektør er, på vegne av fakultetsdirektøren, sekretær for tilsettingsrådet ved møtebehandling av saker. I tillegg vil medarbeidere fra HR-seksjonen bistå tilsettingsrådet.

Alle svar fra tilsettingsrådets medlemmer og protokoll fra møter arkiveres i Elements.

Orientering til fakultetsstyret

På hvert fakultetsstyremøte skal det rapporteres skriftlig om de saker som er tatt på fullmakt siden forrige fakultetsstyremøte under «Orienterings- og fullmaktssaker».

Tilsettingsrådet for forskerstillinger

Forskertilsettingsrådet består av dekanen, tre representanter for fast vitenskapelig ansatte der to er foreslått av organisasjonene, og en midlertidig vitenskapelig ansatt. Forskertilsettingsrådet behandler alle saker som gjelder forskerstillinger, både midlertidige og faste.

Sammensetning

For perioden 1.9.2025 til og med 31.8.2026 er følgende medlemmer oppnevnt: 

  • Medlem: professor Camilla Brautaset, dekan (leder)
    • Varamedlem: professor Eivind Heldaas Seland, prodekan 
       
  • Medlem – fast vitenskapelig ansatt: professor Yngve Flo 
    • Varamedlem: professor Christine Hamm
       
  • Medlem – foreslått av organisasjonene: dosent Benedicte Irgens og professor Aidan Keally Conti
     
  • Medlem – midlertidig vitenskapelig ansatt: stipendiat Sunniva Árja Tobiasen  
    • Varamedlem: stipendiat Audun Syltevik 
    • Varamedlem: stipendiat Alma Elisabeth Oftedal

Retningslinjer

Hver sak nummereres fortløpende innenfor hvert år.

Fravær og habilitet

Medlemmene av rådet har selv ansvar for å melde fravær og inhabilitet. Les mer om habilitet her.

Fremgangsmåte i behandling av saker

Saksbehandling av midlertidige stillinger foregår på samme måte som for tilsettingsrådet.

Saksbehandling av faste stillinger foregår i møte. Det sendes ut innkalling til møte når en sak gjøres klar for behandling. Rådet har ikke faste møtetidspunkt.