Home
Department of Information Science and Media Studies

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
Kringsatt av fiender

Kringsatt av fiender

"Kringsatt av fiender" er et samarbeid mellom Institutt for informasjons- og medievitenskap og Nordahl Grieg videregående skole. Prosjektet er finansiert med forprosjektmidler fra NFR, og arbeider med å utvikle et større innovasjonsprosjekt om spill i undervisningen ved videregående skoler i Norge.

Kringsatt av fiender
Photo:
Kringsatt av fiender

Main content

I de senere årene har flere lærere begynt å gjøre interessante erfaringer med dataspill i undervisningen. Samtidig er det foreløpig lite forskning på og systematisk dokumentasjon av erfaringer fra klasserommene, og særlig gjelder dette dataspill i språk- kultur- og samfunnsfagene på ungdoms- og videregående trinn (8-13).

Vårt prosjekt vil fokusere på to hovedområder:

A. Ut fra et didaktisk og fagnært perpektiv spør vi hva som skjer når vi bringer komplekse og opplevelsesrike dataspill-simuleringer inn i klasserommet, hvilke utfordringer som må takles, hvilke målsetninger og arbeidsformer som vil være mest realisitske og fruktbare i ulike fag, og hvordan ulike typer spill kan fungere i forhold til ulike læringsmål og læringsopplegg.  Vi vil ha et særlig fokus på hvordan man gjennom større tverrfaglige opplegg kan forløse potensialet i spill som er relativt krevende og komplekse både for skolen og for elevene. Et annet viktig fokus vil være spørsmålet om hvor viktig autonomi og frihet i selve spillingen er for elevenes motivasjon, sett i forhold til skolens behov for læreplanmotivert styring og kontekstualisering av spillerfaringene. Først etter hvert som vi skaffer oss mer kunnskap om slike utfordringer, vil det bli aktuelt – på litt lengre sikt – å se på hvilke behov som eventuelt finnes for utvikling av spill-programvare, spesialdesignet for norsk skole.

B. For det andre vil vi ha fokus på kompetansebygging og innovasjon i skolen. hvilken kompetanse trengs hos lærerne? Hvordan best utnytte kunnskapen og erfaringen til pionerene og entusiastene? Hvilken former for infrastruktur trenger vi for å ta vare på og utvikle kompetanse om spill i undervisningen?

Med utgangspunkt i mediefagsdiaktikken vil prosjektet også legge vekt på at læring og kompetansebygging med spill må innebære kompetanse om spill, o her mener vi mediegfaget i vgs – både på studieforberedende og yrkesfaglig – bør ha en rolle å spille. Mediefaglig deltakelse og kompetanse vil styrke refleksjonen over dataspillenes særpreg som lærings- og erkjennelsesform sammenliknet med andre læremidler (for eksempel dokumentarfilm), og bær derfor trekkes inn så langt det er mulig i alle deler av prosjektet, ikke minst i tverrfaglige klasseromsforsøk.

Forskergruppen består av Rune Klevjer(prosjektleder), Kristine Jørgensen og Frode Guribye.