UiB Bærekraft

Nyhetsarkiv for UiB Bærekraft

Arkeolog Tore Sætersdal har forsket på vann i mange år. I mars 2023 var han på FNs store vannkonferanse i New York og i denne samtalen reflekterer han over opplevelsene derfra.
Det var en merkedag for UiB da statsråd Ola Borten Moe la ned grunnsteinen for Nygårdsgaten 5 sammen med rektor Margareth Hagen.
Henrik Kalisch og Magnus Svärd ved Matematisk institutt har rodd i land 2.7 millioner euro fra Horizon Europe. Pengene skal brukes på å utdanne 10 doktorgradsstudenter og forske på bølgevarsling.
Tidens gjenbruksprosjekt, god byutvikling og ambisiøse planer var noe av det som ble presentert og diskutert under frokostmøtet om Nygårdshøyden sør. UiB tror prosjektet kan bli en fremtidig modell for rehabilitering av statlige bygg.
Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon besøkte Bjerknessenteret for å lære mer om klimaforskning - og å analysere snøprøvene han selv tok på Grønland sist sommer.
Klimafestivalen Varmere Våtere Villere gikk av stabelen med et bredt program 15.-17. mars. Nytt av året var en egen dag for studenter på Kvarteret 16. mars.
Strømmer det varmt dypvann inn mot kontinentalsokkelen i Antarktis, der det er aller kaldest? Elin Darelius syntes det virket pussig, og tok et nytt blikk på tidligere måleserier som viser at dette kan stemme.