Hjem
Universitetsbiblioteket
Digital lab

Akademisk skriving med KI - hvordan undervise studenter?

Studenter ønsker undervisning i hvordan bruke KI i sitt akademiske arbeid, i dette verkstedet ser vi nærmere på hvordan dette best kan gjøres.

Illustrasjonsbilde samtale med KI bot
Foto/ill.:
Colourbox

Hovedinnhold

En fersk undersøkelse ved UiB viser at nesten halvparten av studentene bruker KI ukentlig eller oftere, mens majoriteten er uenige i at de får tilstrekkelig opplæring.

Vi inviterer til et verksted for å utforske i fellesskap hvordan undervisere kan møte behovet på en faglig og etisk måte. Vi ser på hva de faktisk lærer i dag, hvordan de bruker KI i praksis, og hvordan vi som undervisere kan støtte god, ansvarlig bruk i hele skriveprosessen – fra idemyldring til revisjon.

Vi inviterer ansatte som ønsker å prøve ut eller som har prøvd ut å undervise med KI/LLM som del av eget undervisningsopplegg i humaniora. Det blir anledning til å dele erfaringer, muligheter og utfordringer.

Program

Time 1 – Rammer, praksis og progresjon (45 min)

Vi starter med et blikk på dagens situasjon: Hvordan bruker studentene språkmodeller, og hva lærer de allerede (for eksempel lesestrategier, sammendrag og enkel kildekontroll)? Vi åpner med en kort diskusjon om åpenhet, kildekritikk og opphavsrett på en praktisk måte, og diskuterer hvorvidt og hvordan KI kan støtte arbeidet uten å ta over. Deretter ser vi på enkel progresjon gjennom skriveprosessen: fra å forme en problemstilling, via lesing og strukturering av tekst, til revisjon og redigering – med KI som nyttig medhjelper.

Time 2 – Deling av caser fra egen undervisning (45 min)

I andre økt inviterer vi deg som underviser til å legge fram korte opplegg eller caser der du har brukt språkmodeller i undervisningen. Gjerne noe som kan testes ut i praksis. Hensikten er å inspirere hverandre og få gode råd: Hva var målet, hva gjorde dere, hvordan fungerte det, og hva ville du justert?

 

Hovedmålgruppe: Undevisere i humaniorafag.

Vel møtt!

 

Fremtidige arrangement om KI i Digital lab:

29.10: Hvordan utvikle chatboter for forsknings- og undervisningsformål?