Norwegian in Academia
The NINjA project explores which significance and conditions the Norwegian language has among international institutions at Norwegian universities and university colleges.
Main content
This project aims to investigate language practices and language needs among international employees in academia in Norway. International employees are, in this context, employees with a different first language (mother tongue) than Norwegian, Swedish, or Danish. By means of an electronic survey and in-depth interviews, we attempt to:
- Map language practices among international employees at Norwegian universities and university colleges
- Examine the conditions for learning Norwegian among international employees at Norwegian universities and university colleges
- Examine how the international employees themselves evaluate their need for Norwegian language competence
- Examine the various reasons for using or not using Norwegian in various work-related situations/settings
- Identify challenges international employees are facing when learning Norwegian at a Norwegian university or university college
Conferences and seminars
Research Seminar on Language in Higher Education. (Scandic Ørnen, Bergen December 7th 2023, arranged in collaboration with the research groups Language Practices in Education (LPE) and VOCabulary and the multilingual mental LEXicon (VOCLEX) at NTNU)
Norwegian Proficiency in Academia – from Words to Action. (seminar, UiB, December 6th 2023)
Explaining Variation in International Employees’ Skills and Use of L2 Norwegian in an Academic Context (NORDAND 15 – the 15th conference on Nordic Languages as a Second Language, The Vigdís Finnbogadóttir Institute of Foreign Languages, University of Iceland, Reykjavik, May 25th 2022)
“I mean, it’s not only for the job. I mean, it’s my feelings as well.” Internasjonalt ansattes selvrapporterte følelser knyttet til språklæring og språkbruk” (9. forskningskonferanse om norsk som andrespråk, Østfold University College, Zoom, February 4th 2022)
Den språklige praksisen blant internasjonalt ansatte ved norske universiteter og høgskoler - erfaringer fra NINjA-prosjektet (CIP symposium 2021: Internationalisering 2.0 - engelsk og de(t) lokale sprog, University of Copenhagen, November 17th 2021)
It was really more about research success than language success”. Språklege utfordringar på norske universitet og høgskular. (Frokostseminar om mangfold, likestilling og inkludering: Arbeidsliv i endring – hva med arbeidsmiljøet?; Vernetjenesten ved UiB, February 16th 2021)
Presentation of the NINjA-project for colleagues working with Norwegian as a second language at NTNU (Skype, January 1th 2020)
I kva grad kan og bruker internasjonalt tilsette i akademia norsk? (MONS 18 - Møte om norsk språk; Trondheim, November 27th-29th 2019)
«There is still always a wall…» Internasjonalt tilsette i spennet mellom norsk og engelsk i akademia. (MONS 18 - Møte om norsk språk; Trondheim, November 27th-29th 2019)
Språkleg praksis og behov blant internasjonalt tilsette på norske universitet og høgskular. NORDAND - Den 14. nordiske forskningskonferansen om nordiske språk som andre- og fremmedspråk; Copenhagen, June 27th-29th 2019)
NINjA - Norsk i akademia / Norwegian in Academia (NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring; Oslo, October 11th-12th 2018)
Publications
Gujord, A. K. H., Molde, E. B., Olsen, A. M. K., & Wunderlich, I. (2022). Individuelle valg og kollektive forestillinger om norsk språk i akademia. Dybdeintervjuer med internasjonalt ansatte forskere. Nordand, 17(1), 1-15. https://www.idunn.no/doi/10.18261/nordand.17.1.1
Gujord, A. K. H., Molde, E. B., Olsen, A. M. K., & Wunderlich, I. (2022). Vilkår for læring og bruk av andrespråk i akademia: Internasjonalt tilsette sine erfaringar med språk på norske universitet og høgskular i lys av rådande språkpolitikk. I R. Neteland & T. Kinn (red.), Han Johan og dei. Veneskrift til Johan mYking ved syttårsleite. BeLLS - Bergen Language and Linguistics Studies, 12(1), 113-140. https://bells.uib.no/index.php/bells/article/view/3539/3370
Molde, E. B., & Wunderlich, I. (2021). «That’s why jeg sa ja til intervju også» Bruk av semistrukturerte dybdeintervju som metode innenfor andrespråks- forskningen. NOA - Norsk som andrespråk, (1-2). http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1994
In the media
- Utanlandske forskarar og norskkrav
Listen to God morgon Hordland here (12.05.2022)
- Utanlandske forskarar lærer ikkje norsk: – Er vel strengt tatt kontraktsbrot
Utanlandske forskarar må lære seg norsk innan to år. Men det skjer ingenting om dei droppar kravet. – Veldig dramatisk med oppseiing, meiner tillitsvald.
Read the article on NRK-Vestland (12.05.2022)
- Norskopplæring kan ikke være opp til den enkelte ansatte i akademia
Mange internasjonalt ansatte i akademia opplever utydelige forventninger om å lære norsk og de blir stående i en spagat mellom to ulike verdener.
Read the debate article in Khrono (27.06.2021)
- Norsk når du kan, engelsk når du må
Dersom det ikke skjer endringer i institusjonenes praksis, vil en stor del av de ansatte i akademia nemlig ikke kunne norsk i framtida, skriver lingvister ved Universitetet i Bergen.
Read the debate article in Khrono (31.01.2020)
- Norsk når du kan, engelsk når du må
For mange internasjonalt ansatte i akademia har for lave norskkunnskaper. Det er en utfordring den nye språkmeldingen må løse.
Read the debate article in Bergens Tidende (28.01.2020)
- Engelsk i akademia: Møter få eller ingen krav om å lære norsk
Utlendingar som kjem til Noreg for å jobbe på universitet og høgskular blir fortalt at dei ikkje treng å lære norsk, stikk i strid med språkpolitiske retningslinjer.
Read the article in Khrono (11.12.19)