Home
Centre for Interprofessional Work-Place Learning

Warning message

There has not been added a translated version of this content. You can either try searching or go to the "area" home page to see if you can find the information there
dette er

TVEPS-praksis steg for steg

Hva opplever du som student i TVEPS? Her forklarer vi steg for steg.

Ordsky TVEPS oppdatert august 2019
Photo:
Illustrasjon, TVEPS

TVEPS trener studenter fra medisin-, helse- og sosialfag i tverrfaglig samarbeid. Det gjør vi ved å forene studenter fra ulike profesjoner i tverrfaglige team, der gruppen skal jobbe sammen om et felles oppdrag. Hvert år skal flere hundre studenter fra ulike utdanninger gjennom denne formen for praksis. Se våre praksisarenaer: Praksis i TVEPS

Kort om TVEPS-praksis:

Obs! TVEPS med pedagogisk opplegg i barnehage/på skole beskrives nederst på siden. 

  1. Forberedelser før/etter oppstartsmøtet: 1,5 timer
  2. Oppstartsmøte: 1,5 timer
  3. Utredningsdag: 6 timer
  4. Samarbeid om tiltaksplan: 6 timer
  5. Dialogmøte: 2 timer
  6. Revidering av tiltaksplan: 2 timer
  7. Refleksjon: 1 time                         Obs! Timeantall er veiledende 

Total arbeidsmengde for TVEPS-praksis er beregnet til omlag 20 timer. Punkt 2., 3. og 5 med uthevet skrift representerer møtepunkt som er fastsatt av oss. 

Hva kan profesjonene lære av hverandre? TVEPS-leder Ane Johannessen forklarer (teksten forts. under videoen):

Hva er TVEPS?

Producer:
Gunhild Agdesteen

1. Forberedelser før/etter oppstartsmøtet

Vi anbefaler å lese denne beskrivelsen før oppstartsmøtet. Alt om TVEPS-praksis står i TVEPS studentbok, som dere finner som PDF i våre maler og manualer. Det er også lurt å ta en titt på våre ulike praksissteder. Før du kommer på oppstartsmøtet har du blitt tildelt gruppe, sted og dato for TVEPS-praksis. Dette har du fått melding om på din studentepost.

2. Oppstartsmøtet

På oppstartsmøtet får du informasjon om TVEPS og treffer gruppen din, som består av 4 til 5 studenter, der dere alle har ulike profesjoner. Dere legger plan for videre samarbeid og vi i TVEPS svarer på spørsmål. Vi serverer også litt å spise. Møtet arrangeres på ettermiddagen og vi regner med å bruke omlag 1,5 time.

Obs! Grunnet antall studenter er dere delt inn i flere puljer hvert semester. Hver student deltar på puljen den har fått innkalling til.    

3. Utredningsdag

På utredningsdagen skal dere som gruppe utrede en/to pasienter/brukere. Det er satt av en arbeidsdag til dette. 

Praksisstedet har på forhånd plukket ut en/to pasienter som ønsker å møte dere som studentgruppe. De har på forhånd ordnet samtykke fra pasient/pårørende. Obs! I TVEPS-gruppen i hjemmetjenesten i Bergen kommune er det en sykepleiestudent som er i praksis på samme sted. Vi oppfordrer sykepleiestudenten til å velge ut to passende pasienter i samarbeid med praksisplassen, i god tid før utredningsdagen.

Studentene møter på praksisplassen om morgenen. Gruppen har på forhånd fått oppgitt kontaktperson, som gir omvisning og et rom dere kan bruke. Her får dere utdelt journalnotater for en/to pasienter/brukere, enten i papirform, på PC eller muntlig overlevering. Dersom dere ønsker mer informasjon kan dere etterspørre dette. Dere vil få litt tid til å forberede dere før dere møter første pasient. 

I løpet av utredningsdagen skal dere møte/utrede pasienten(e)/bruker(ne) basert på tilgjengelig informasjon, egen fagkunnskap og erfaring. Ta vare på pasient/bruker og sørg for at alt dere gjør er frivillig og ok. Tidsbruk per pasient/bruker er opp til dere selv og pasient/bruker. 

Husk at dere er i en ekte arbeidssituasjon og uforutsette ting kan skje. Vi i TVEPS vet ikke hvilken type pasient dere får og hvordan dagen utarter seg, dette er en del av læringen.  

4. Tiltaksplan

Tiltaksplanen er studentgruppens skriftlige gruppearbeid. Planen inneholder tiltak dere mener kan gi økt mestring og bedre livskvaliteten til pasienten(e)/bruker(ne) dere har utredet. Dere skriver en plan for hver pasient/bruker, på en oversiktlig, informativ og forståelig måte. Dere oppfordres til å bruke TVEPS mal tiltaksplan: TVEPS maler og manualer. På bakgrunn av møtet med pasienten/brukeren velger dere selv hvilke og hvor mange tiltak dere skriver på listen.

Tiltaksplanen sendes til koordinator to dager før dialogmøtet, som videresender den til kontakt på praksissted i tillegg til fasilitator (fagperson fra TVEPS som deltar på dialogmøtet).

5. Dialogmøtet

Dialogmøtet foregår en uke etter utredning. Her legger studentgruppen frem funn og forslag til helsepersonell/ansatte på praksisstedet, eks. avdelingssykepleier, primærkontakt, sykehjemslege og andre. På andre praksisarenaer møter studentene ansatte som kjenner pasienten/brukeren.

En fasilitator (fagperson fra TVEPS) er tilstede på dette møtet. Fasilitatorens oppgave er å holde rammene og sikre god dialog mellom studenter og personal. Det legges opp til en diskusjon rundt tiltakene studentene har presentert og mulighetene for gjennomføring. Møtet varer i 1 til 1,5 time.

6. Revidering av tiltaksplan

Dersom det kommer informasjon på dialogmøtet som gjør at tiltaksplanen må revideres, kan dette gjøres underveis og i etterkant av dialogmøtet. Den reviderte planen sendes til TVEPS innen en uke etter dialogmøtet. Praksissted/pasient/bruker/deltaker kan så motta den endelige planen. 

7. Refleksjonsnotat

Refleksjonsnotat er et spørreskjema, som besvares etter fullført praksis. Skjemaet får dere lenke til på studenteposten samme uken som dialogmøtet.

Den første delen inneholder avkryssingsspørsmål som går på læringsutbytte. I del 2 får dere åpne tekstspørsmål der dere kan reflektere over hva dere har lært og gi oss ros/ris. Spørmålene dere besvarer er:

  • Hva i TVEPS ga deg følelsen av å lære?
  • På hvilke måter nå etterpå merker du at du har lært? 
  • Hvordan virket det å delta i gruppen inn på din faglige identitet?
  • Hvordan opplevde du dialogmøtet?
  • Hvordan opplevde du samspillet i teamet?
  • På hvilke måte opplever du at din erfaring og din profesjons særegne kompetanse er relevant på praksisstedet?
  • Evaluering av TVEPS-praksis: Har du ris eller ros? Hva bør vi forandre, og hva bør ikke endres?

Når du har besvart er TVEPS gjennomført og TVEPS tverrprofesjonell læring kommer på vitnemålet. Sensur godkjent/ikke godkjent. 

Hva synes våre tidligere studenter om TVEPS? Praksis på tvers: studenter lærer av hverandre

Pedagogisk opplegg: TVEPS i barnehage/på skole

TVEPS-praksis er tilpasset praksisstedet, og praksis i barnehage og på skole foregår på annen måte. Praksisen strekker seg kun over en dag, men innebærer mer forberedelser i forkant:

  1. Forberedelser før/etter oppstartsmøtet: 1,5 timer
  2. Oppstartsmøte: 1,5 timer
  3. Forberede pedagogisk opplegg: 10 timer
  4. Praksisdag med dialogmøte: 6 timer
  5. Refleksjon (1 time)

Obs! Timeantall er veiledende 

Total arbeidsmengde er beregnet til omlag 20 timer. Punkt 2. og 4. representerer møtepunkt som er fastsatt av oss. Punktene er lik det som er beskrevet lenger opp, forutenom punkt 3 og 4:

3. Forberede pedagogisk opplegg

Barnehage: Gruppene forbereder et pedagogisk opplegg om folkehelse (helse og livsmestring), som de skal fremføre for barna. Det vil si at de gjør mesteparten av arbeidet før praksisdagen. Vi oppfordrer gruppene til å ta kontakt med barnehagen for å høre om de har ønsker om tema.

Studentene velger selv hvordan de går frem, så lenge opplegget er helhetlig, interaktivt og tilpasset barn i 4-5-årsalderen. Det vil si at det skal gis grundige forklaringer på barnas nivå, - med rom for spørsmål og dialog. Det kan være musikk, lek, skuespill, - alt etter fantasien! En skriftlig beskrivelse av opplegget sendes til TVEPS senest to dager før praksisdagen. Sjekk gjerne vår manual for barnehage for mer detaljert informasjon og inspirasjon: Du finner TVEPS maler og manualer her

Skole: Gruppene forbereder et pedagogisk gruppeundervisningsopplegg om et gitt tema. Som i barnehage gjør studentgruppen det meste av arbeidet på forhånd, før de er en hel dag på skolen. Opplegget skal representere alle profesjonene i gruppen, være helhetlig og tilpasset barn/unge på klassetrinnet. Det skal være rom for spørsmål og dialog. En skriftlig beskrivelse av opplegget sendes til TVEPS senest to dager før praksisdagen. Temaene våren 2020 er en bestilling fra skolehelsetjenesten Fana/Ytrebygda og praksisen blir på Nattland skole:

  • Onsdag uke 8: TVEPS-gruppen møter elever på 10. trinn, Nattland skole. Tema er stressmestring
  • Onsdag uke 10: TVEPS-gruppen møter elever på 7. trinn, Nattland skole. Tema er overgang til ungdomsskolen

4. Praksisdag

Barnehagebarna/skoleklassen deles og opplegget gjennomføres to ganger, en økt før lunsj og en økt etter.

Mellom øktene er det et dialogmøte/faglig diskusjon (ca 45 min) med personalet. I barnehage er dette pedagogisk leder. På skole er dette kontaktlærer og skolehelsetjeneste. Diskusjonen tar utgangspunkt i det pedagogiske opplegget som ble presentert i 1. økt:

  • Hva fungerte/hva fungerte ikke?
  • Hva kan gjøres annerledes i neste økt?
  • Hvordan har de ulike profesjonene bidratt inn i gruppen?
  • Hvordan kommunisere med barn/unge? Generell diskusjon (vi oppfordrer dere til å tenke gjennom dette på forhånd).

Nå har gruppen mulighet til å revidere/perfeksjonere opplegget før det fremføres i neste økt for en ny gruppe med barn/unge. En fasilitator (fagperson fra TV fra TVEPS er tilstede under dialogmøtet, samt hele/deler av praksisdagen. Fasilitatorens oppgave er å holde rammene og sikre god dialog mellom studenter og personal.