Institutt for sosialantropologi
Studieår 2022-23

Frie studiepoeng for antropologistudenter - høsten 2022

Frie studiepoeng gir uante muligheter! Her finner du nyttig informasjon og veiledning til deg som skal velge emner høsten 2022.

Collage forskning sosialantropologi
Kjersti Simonsen, Tareq M. Hasan, Mari Korsbrekke, Ståle Knudsen, Iselin Å. Strønen, Anna Szolucha, Alessandro Zagato, Amalie Tveit, Nora Haukali, Bjørn Enge Bertelsen

I bachelorgraden i sosialantropologi inngår 60 studiepoeng hvor du kan fritt kan velge emner. For mange står dette for tur høsten 2022.

Dette gir deg mulighet til å utforske et nytt interessefelt som kan bli viktig i videre studier og arbeidsliv. Du kan også fordype deg i valgemnet vi tilbyr ved instituttet.

Antropologisk valgemne

Høsten 2022 kan du fordype deg i dette antropologiemnet:

SANT285-8 Current Anthropological Research: Anthropology of Displacement (10 sp)

Fra emnebeskrivelsen:

"Displacement" most often refers to the process of fleeing one's home owing to violence and, as such, is widely associated with refugees. This course, however, suggests that dis-place-ment conveys much more widely human experiences. These include the meaning of place; home, safety, and belonging; the search for roots and origins; and how experiences of rupture can upend people's capacities to thrive. Topics explored will include, among others: border crossing; place and place-making; displacement in place; the uncanny; and exile.

Prøv noe nytt!

Du kan benytte de frie studiepoengene til å prøve ut en annen faglig interesse. Ved SV- og HF-fakultetet er de fleste emner åpne for alle.

Finn emner ved å filtrere på fakultet i denne oversikten:

Andre spennende tips:

Vil du bli lærer?

Om du vil bli lærer er det lurt å ta et årsstudium i et annet undervisningsfag enn samfunnsfag. Dette gir grunnlag før du søker deg til Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) etter endt mastergrad.

Hvordan melde seg opp til emner?

1. Finn ut hvilke emner ved UiB du vil ta. Dobbeltsjekk at de aktuelle emnene er åpne for alle UiB-studenter og ikke har forkunnskapskrav. Til sammen utgjør 30 sp full arbeidsmengde per semester. Se etter emner på 100- eller 200-nivå (emnekoder som begynner på 300 er for masterstudenter, mens 600 er for etter- og videreutdanning).
  2. Dobbeltsjekk at undervisning og eksamensdato ikke kolliderer (særlig viktig om du velger emner på ulike institutt/fakultet). Time- og eksamensplanen for vårsemesteret publiseres 1. juli 2022.
  3. Meld deg opp i emnene og semesterregistrer deg i Studentweb. NB: Disse emnene ligger ikke i studieplanen, så du må søke dem opp i Studentweb med emnekode. Frist: 1. september 2022.

Studieveiledning

Lurer du på noe som har med frie studiepoeng, studieløpet generelt, utveksling eller masterprogrammet å gjøre? Kom på studieveiledning! Min faste veiledningstid er torsdager etter lunsj, mellom 12:30-15:00. Vanligvis sitter jeg på veiledningskontoret ved Infosenteret, men under koronatiltakene foregår veiledning over telefon.

HUSK: Infosenteret kan hjelpe deg med det meste av teknisk og praktisk art som du trenger i studiehverdagen, mens undervisingsassistentene og emneansvarlig svarer på faglige spørsmål. Alt utenom dette kan du snakke med studieveileder om. Book time i Infosenteret, via skjema eller send en e-post til: studieveileder.sosantr@uib.no