Interessert i forskning på nyhetsunnvikelse? Spesialutgave av Journalism Studies byr på verdifull innsikt
Den siste spesialutgaven av tidsskriftet Journalism Studies utforsker fenomenet nyhetsunnvikelse, med bidrag fra Infomedia-forskere, og presenterer en systematisk gjennomgang av eksisterende forskning på feltet.
Main content
I løpet av de siste årene har nyhetsunnvikelse blitt en kritisk utfordring for både mediebransjen og samfunnet forøvrig. Medieorganisasjoner opplever betydelige økonomiske tap som følge av at publikum i stadig større grad unngår nyheter. Samtidig uttrykkes det bekymring blant forskere og offentligheten for at dette kan øke kunnskapsgapet og svekke politisk engasjement.
Den siste spesialutgaven av Journalism Studies gir en grundig analyse av det komplekse fenomenet, og inkluderer også en omfattende systematisk gjennomgang av tidligere forskning, utarbeidet av blant annet Infomedias professor Brita Ytre-Arne.
– Til tross for at akademisk forskning på nyhetsunnvikelse har gitt oss en dypere forståelse av både årsaker og konsekvenser, er det fortsatt mange ubesvarte spørsmål. I introduksjonen til denne spesialutgaven gjennomgår vi systematisk eksisterende forskning for å oppsummere hva vi vet, identifisere kunnskapshull og vise den lange tradisjonen med akademisk interesse for emnet, sier Brita Ytre-Arne.
Hun legger til at spesialnummeret er relevant for de som er opptatt av journalistikkens forhold til publikum og nyhetenes betydning i samfunnet. Flere av artiklene diskuterer sosial ulikhet og analyserer nyhetsunnvikelse i ulike politiske og sosiale situasjoner, blant annet en forskningsartikkel av Torgeir Uberg Nærland og Synnøve Lindtner om hvordan fattigdom påvirker mediebruk i Norge. Denne forskningen har blitt omtalt tidligere og du kan lese mer om den her.
