Lektor i samfunnskunnskap
Institutt for politikk og forvaltning er også eit lektorutdanningsinstitutt. Vi driv med skulerelevant forsking og samarbeider med lektorar i skulen. På denne sida finn du informasjon og ressursar om dette.
Main content
Vi tilbyr lektorutdanning med politikk og forvaltning som fag, og under «Lektorutdanning med statsvitskap» finn du informasjon om desse utdanningstilboda. Vi har også studentar i praksis i skulen, og øvingslærarar som vil vita meir om noko av det studentane har lært i samfunnskunnskapsdidaktikk finn informasjon om dette under «Ressursar for øvingslærarar i samfunnskunnskap». Forskingsarbeid som er relevant for samfunnskunnskap i skulen legg vi ut under «Aktuell forsking».
Ved instituttet tilbyr vi fagleg oppdatering for lektorar som arbeidar med statsvitskaplege tema i skulen, og har eit eige nettverk som heiter «Statsvitskap i skulen». Kva tema vi har hatt oppe, komande møte og nokre faglege ressursar finn du under.
Lektorutdanning med statsvitskap
Du kan bli lektor med statsvitskaplege fag, som Politikk og forvaltning eller Samanliknande politikk. Begge faga gir opptak til PPU, og dersom du tar integrert lektorutdanning på HF kan du ta Politikk og forvaltning som fag 2 i det programmet.
Informasjon om PPU utdanning finn du via denne lenkja her.
Dersom du vil ta Politikk og forvaltning som fag 2 i lektorutdanningsprogramma på HF blir du kvalifisert til å undervisa i samfunnsfag i ungdomsskulen, i samfunnskunnskap og i samfunnsvitskaplege programfag på vidaregåande skule.
Studentar som tar politikk og forvaltning som fag 2 får god oversikt over det norske demokratiske systemet. Dette gir grunnlag for undervisning om demokratisk deltaking, medborgarskap og samfunnskonfliktar. Det blir lagt vekt på kva rolle organisasjonar har i samfunnet, og korleis individet deltar i samfunnet gjennom organisasjonar for utdanning, arbeidsliv og det frivillig engasjement. Studentane får eit grunnlag for å forstå skulen som organisasjon og dei får innsikt i samfunnsvitskapleg tenkemåte og forskingsmetode. Emna som inngår er dei følgjande:
3. semester: GOV100 (20 sp)
4. semester: GOV112 (10 sp) + GOV113 (10 sp) + MET103 (10 sp)
5. semester: SAKDI102B (10 sp)
6. semester: GOV251 (10 sp)
Ressursar for øvingslærarar i samfunnskunnskap
Øvingslærarane er viktig for lektorutdanninga, og det kan vera til hjelp for øvingslærarane som har studentane våre å kjenna litt til kva dei har med seg frå UiB i samfunnskunnskapsdidaktikk før dei går ut i praksis. Vi har derfor her sett opp eit skriv «Fagdidaktiske rettleiingspunkt» om kva vi har tatt opp og kva vi legg vekt på i våre praksisoppfølgingar.
Fagdidaktiske rettleiingspunkt for praksis i samfunnskunnskap
Merethe Foer, ein erfaren lektor, har også intervjua fagdidaktikarane i ein podkast om kva vi tar opp med studentane. Podkasten ligg i ei samla fil, men består av ulike tema som du kan trykkje deg fram til på venstre side. Tema er elevforutsetninger, læremidler, læringsaktiviteter, begrepslæring, faglige ferdigheter og vurdering
Podcast: https://uib.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=f9738d26-4826-4b9d-927f-b3070095272c
Aktuell forsking
Elevføresetnader
Børhaug, K., & Langø, M. (2020). Engasjementsfaget – Er samfunnskunnskap engasjerende for elevene?. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 10(2020:1), 45–64. Hämtad från https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/21900
Børhaug, K. (2021). Motivasjon for politisk deltaking som undervisningsutfordring. I: T. Solhaug (red.). Skolen i demokratiet – demokratiet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Samfunnskunnskap og det internasjonale samfunnet
Børhaug, K. (2021). Opplæring for demokrati i ei globalisert verd. I: T. Solhaug (red.). Skolen i demokratiet – demokratiet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Børhaug, K., & Neby, S. (2024). Politisk handlingskompetanse for berekraftig utvikling. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 14(2024:2), 88–109. https://doi.org/10.62902/nordidactica.v14i2024:2.24937
Borgebund, H., & Børhaug, K. (2024). Citizenship education after Ukraine: Global citizenship education in a world of increasing international conflict. JSSE - Journal of Social Science Education, 23(2). https://doi.org/10.11576/jsse-6854
Vurdering
Langø, M. & Børhaug, K. (2022). Vurderingspraksis i samfunnsfag. I Børhaug, K., Hunnes, O.R., & Samnøy, Å. (red). Nye spadestikk i samfunnsfagsdidaktikken. Fagbokforlaget.
Børhaug, K., & Langø, M. (2024). Vurdering i samfunnskunnskap: Kunnskaper, ferdigheter eller holdninger? . Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 14(2024:1), 72–94. Hämtad från https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/24587
Samfunnskunnskap og demokrati
Børhaug, K. (2022). Medborgaroppseding i samfunnskunnskap og samfunnsfag i demokratiteoretisk perspektiv. I Børhaug, K., Hunnes, O.R., & Samnøy, Å. (red). Nye spadestikk i samfunnsfagsdidaktikken. Fagbokforlaget.
Børhaug, K., & Østerhus Dahle, B. (2023). Er demokratiske elevråd mogeleg?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 9. https://doi.org/10.23865/ntpk.v9.4000
Borgebund, H., & Børhaug, K. (2023). Demokratiopplæring gjennom demokratisk erfaring. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 13(2023:3), 46–65. https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/24820
Kritisk tenking
Frønes, T.S, Folkeryd, J. Børhaug, K. & Sillasen, M. (2022). Kritisk literacy på fagenes premisser – med eksempler fra morsmålsfag, naturfag og samfunnsfag . (2022). Acta Didactica Norden, 16(2), 28 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9779
Borge, J. A. Ødegaard, & Langø, M. (2023). Kritisk tenkning i bærekraftundervisning: en kvalitativ analyse av ungdoms perspektiver på klimatiltak. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 13(2023:2), 111–134. Hämtad från https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/24190
Kven har makta over faget?
Børhaug, K., & Helsvig, K. . (2023). Kampen om samfunnsfaget – eit forskingsoversyn med vekt på lærarane si rolle. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 13(2023:2), 28–48. https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/24188
Progresjon
Børhaug, K. & Munoz, D. (2022). Progresjon i samfunnsfaget i grunnskolen. I Børhaug, K., Hunnes, O.R., & Samnøy, Å. (red). Nye spadestikk i samfunnsfagsdidaktikken. Fagbokforlaget.
Faglege ferdigheter
Langø, M. (2015). Å drøfte i samfunnskunnskap. . I Børhaug, K., Hunnes, O.R., & Samnøy, Å. (red). Spadestikk i samfunnsfagsdidaktikken. Fagbokforlaget.
Lektornettverk «Statsvitskap i skulen»
Vi vil gjerne halda kontakt med statsvitarar som underviser i ungdomsskule og vidaregåande skule. Vi inviterer derfor eit par gongar i semesteret til fagleg påfyll og diskusjon. Du kan få invitasjonar ved å melda deg på til Merethe Winsents Foer på e-post: Merethe.Winsents.Foer@vlfk.no
Program - Statsvitskap i skulen
Haust 2025
10. september kl. 1300-1430:
Tema: Trusselbildet vi står ovenfor, hybrid krigføring og totalforsvar m/Åse Gilje, førsteamanuensis v/Sjøkrigsskolen
18. november kl. 1500-1615.
Tema: Kjønn og Politikk: Er vi der vi skal være? m/ Ragnhild Muriaas, professor v/institutt for politikk og forvaltning.
Vår 2025
31 januar
Tema: Hvor står klimapolitikken? m/Simon Neby, professor Institutt for politikk og forvaltning, Kjetil Børhaug, professor Institutt for politikk og forvaltning
Tema: Høyreekstremisme og politisk vold m/Lars Erik Berntzen, førsteamanuensis v/ institutt for politikk og forvaltning.
17 mars.
Tema: Når demokratiet rakner foran øynene våre m/ Lise Rakner, professor v/ institutt for politikk og forvaltning.
Under finn du nokre faglege ressursar tilknytt tema som vi har hatt oppe i lektornettverket.
Høgrepopulisme
Laste ned presentasjon om "Høyreekstremisme og politisk vold" av Lars Erik Berntzen.
Last ned publikasjonen "Ytre høyre: Ideologi, grupper, vold og rekruttering" av Lars Erik Berntzen.
Klimapolitikken
Last ned presentasjon om "Hvor står klimapolitikken?" av Simon Neby og Kjetil Børhaug.
Demokratisk tilbakegang
Last ned presentasjonen "Når demokratiet rakner foran øynene våre" av Lise Rakner.