Institutt for sammenliknende politikk

Nyhetsarkiv for Institutt for sammenliknende politikk

Sampol har fått sitt eget fotballag. I god Rokkan-ånd er slagordet selvfølgelig «Mål teller, promille avgjør».
Hvert år får Sampol-studentene mulighet til å dra på studietur til et selvvalgt sted. I år valgte studentene ved europastudier å dra til Athen.
Denne uken fikk bachelorstudentene på Sampol og europastudier karriereveiledning av Sammen karriere og sampolalumner.
Her finner du Sampols Hva kan du bli?-arkiv.
Mange unge gutter stemte på Høyre og Frp ved forrige valg. Valgforsker ved UiB, Jana Birke Belschner, mener ikke det betyr at et stort ideologisk skifte er i emning blant de unge.
Månedens alumn er politisk rådgiver i Norges Handikapforbund og har en master i sammenliknende politikk. Les intervjuet om livet som student og tiden etterpå.
Ugleprisen og Studiekvalitetsprisen til SAMPOL223 utgjør instituttets andre Uglepris og fjerde studiekvalitetspris.
Det viser tallene fra Studiebarometeret 2023.
Arjan Schakels prosjekt nærmer seg slutten: –Dette er et stort steg for forståelsen av valg i et flernivåperspektiv.
Mer enn 20% av studentene på Sampol-masteren er på utveksling denne våren.
Les om opplevinga til den langvarige journalisten som sampol-student og om tida etterpå.
Våren 2024 tilbyr instituttet tre metodekurs på ph.d.-nivå i henholdsvis visualisering med R, multivariat analyse av sammenslåtte data og paneldata og dyplæring med Python for samfunnsvitere.
Fra fag om USA sin utenrikstjenester til amerikansk fotball: Les om Magnus Jansens utvekslingsopphold i Nord-Carolina.
Julià Tudó Cisquella begynner som ph.d.-kandidat på PARTYCLIM-prosjektet ved Sampol.
Elisabeth Lyons er første utvekslingsstudent fra Chapel Hill i USA til UiB og Sampol gjennom samarbeidsprosjektet CONTEST.
Welat begynte som stipendiat ved instituttet i desember. Førsteamanuensis Michael Alvarez er veileder for prosjektet, som omhandler politiske partiers rolle i regimer som gjennomgår autokratisering.
Michael Alvarez fikk Undervisningsprisen 2023 og ble hyllet for sine 20 år som underviser av høyeste kvalitet.
Tom Røseth er førsteamanuensis ved Forsvarets høgskole (FHS) og leder for Ukraina-programmet. Han er denne månedens alumn; en serie der vi presenterer tidligere Sampol-studenter og hva de gjør i dag.

Sider