Institutt for geovitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for geovitenskap

Henriette Linge og fire andre undervisere får statusen Fremragende underviser. Som første utdanningsinstitusjon i Norge innfører Universitetet i Bergen meritteringsordningen.
Ein stor dag for norsk marin forsking, meiner klima- og miljøminister Vidar Helgesen då han opna K.G Jebsen-senter for dyphavsforskning.
K.G. Jebsen-senter for dyphavsforskning åpnet, 29. mai, 2017, og planene til senteret er ambisiøse.
Rolf Birger Pedersen og K.G. Jebsen-Senter for dyphavsforsking sin største ambisjon er å utforske havdjupet under polarisen, der ingen tidlegare har vore. Skal kappløpet vinnast må statlege midlar til.
Selv 30 år etter at fjorden sist ble brukt, tyder ferske undersøkelser på at det nesten ikke er liv på bunnen av Jøssingfjorden i Sokndal.
En nyoppusset Vestfløy på Geofysen skal samlokalisere klimaforskerne i Bergen.
Henriette Linge, førsteamanuensis ved Institutt for geovitenskap, har fått den pedagogiske kompetansegraden "Fremragende Underviser"
Årets julegave er allerede klar på MatNat: Animasjonen viser hvordan det nye læringssenteret blir.
Det er mye spennende som foregår inne i undergrunnens ukjente hulrom. Grotter er på mange måter naturlige lavtemperaturslaboratorier hvor kjemiske prosesser kan observeres på nært hold og det er nettopp dette som gjør det så spennende og interessant.
Vi tar miljøet på alvor, dagens gode gjerning :) sier Stig Monsen
Jostein Bakke leder et forskningteam som har et prosjekt på breen ved Folgefonna hvor de håper å avdekke eventuelle Geo farer fra breen.