Institutt for geovitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for geovitenskap

Researchers from the Department of Earth Science of the University of Bergen explain in a paper published in Nature Communications how exhumed mantle domes form at magma-poor continental margins and at ultra-slow mid-oceanic spreading systems controlled by frictional shear zones.
En ny artikkel fra Tor Einar Møller om å utforske hvordan mikrober kan belyse fortidens klimaforhold har vært omtalt i en SCIPOD-episode.
I en ny utstilling viser forskere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet hvordan vi kan nyttiggjøre oss porene for å løse klimakrisen og andre store utfordringene vi står overfor.
På fredag disputerte Tor Einar Møller for ph.d.-graden sin.
Bergen sin nye klimafestival «Varmere, villere, våtere» fikk en pangstart i regi av UiB og Bjerknessenteret i Aulaen onsdag 16. mars. Her hadde Kikki Kleiven regien og førte tilhørerne igjennom foredrag og debatt om klima og bærekraft.
Samtlige institutter byr på seg selv og spennende innhold for å visse bredden i forskning og utdanning under MatNats folkefest OPPLEV på Marineholmen lørdag 23. april.
Raman-spektroskopi av zirkoner gjør det mulig å skille mellom de virkelig nedarvede zirkonene og de som kan ha blitt introdusert under prøvebehandling.
Tre fremstående forskere fra tre forskjellige fagmiljø ved MatNat-fakultetet reflekterer over kvinnedagen og egen forskerkarriere.