Institutt for geovitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for geovitenskap

Trond Mohn stiftelse har tildelt 16 millioner kroner til Senter for dyphavsforskning ved Universitetet i Bergen (UiB) fordelt over fem år. UiB avsetter ca 88 millioner kroner til lønnsmidler og drift av det tverrfaglige forskningssenteret. – Støtten fra Trond Mohn stiftelse gjør det blant annet mulig å gjennomføre tokt og benytte den best tilgjengelige teknologien til planlagte ekspedisjoner i... Les mer
Universitetet i Bergen tar med studenter på seilas i Karibia og i Stillehavet når seilskipet Statsraad Lehmkuhl legger ut på jordomseiling.
Plutselig satte røret seg fast i vulkansk aske. – Vi presset så hardt at flåten holdt på å klappe sammen som en østers, sier klimaforsker Willem van der Bilt. De to UiB-forskerne kikket mot land og lurte på om de ville klare å svømme så langt.
To PhD studenter ved Senter for Dyphavsforskning har skrevet en artikkel om jakten på livets opprinnelse som nu er på trykk i Aftenposten.
Nytt studie ledet av Senterforskere forteller om 80.000 år lang høneblund på havets bunn
Nytt stort prosjekt fra Norges Forskningsråd tildelt Senterforsker.