Institutt for geovitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for geovitenskap

Ti realfagsstudenter – to lag – 30 timer og en real utfordring. Se hvem Vipps mener kom opp med den beste løsningen!
I en UiB-utviklet tv-serie ser fire familier i Bergen på løsninger for å kutte egne klimagassutslipp. Våre forskere er oppsøkende hjelpere.
Institutt for geovitenskap fikk nylig melding om at våre to studieprogrammer, Bachelorprogram i geovitenskap, og Masterprogram i geovitenskap, scorer høyest på studiebarometeret fra 2020 over geofagstudier tilbudt i Norge.
Etter det forferdelige skredet i Gjerdrum har Jan Mangerud, professor emeritus, UiB fått flere spørsmål om vi kan få kvikkleireskred på Vestlandet. Det korte svaret er: Ja, men veldig sjelden og antagelig små.
UiB sørger for at FNs havtiår får en flyvende start gjennom å utvikle en ny generasjon marine forskere og beslutningstakere. I det nye SEAS-programmet skal næringsliv, forvaltning og UiBs tverrfaglige marine satsing sikre bærekraftig bruk av havet.
Forskning er fortsatt et felt som er dominert av menn. Med film og debatt skal Dorothy Dankel ta et oppgjør med diskriminering og seksuell trakassering.