Institutt for geovitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for geovitenskap

I år kan vi glede oss over fantastisk fine søkertall til bachelorprogram i geovitenskap. Studieprogrammet har 75 søkere til studieretning geologi og 41 til geofysikk. Med hele 116 søkere med geovitenskap som førsteprioritet, gir dette en økning fra i fjor på nesten 200 %.
Med realfag får du verktøyene til å løse utfordringer. I august tar Universitetet i Bergen mot rekordmange nye realister.
Smeltevann fra Norge og Barentshavet kan ha bidratt til at havet steg opptil 14 meter på under 350 år, viser en ny oppsiktsvekkende studie. Hittil har man trodd at dette skyldtes smeltevann fra Nord-Amerika og Antarktis.
Last month Andreas Beinlich had a publication in Nature Geoscience, and this month we are happy to announce that a new publication from Jebsen Centre researchers is out in Nature Geoscience: Today Jo Brendryen, Bjarte Hannisdal, and Kristian Agasøster Haaga published “Eurasian Ice Sheet collapse was a major source of Meltwater Pulse 1A 14,600 years ago”.