Institutt for geovitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for geovitenskap

For fagfolk kommer ikke pandemien som en overraskelse, men som en forutsigbar hendelse som biologer har advart mot i årevis. Det populærvitenskapelige tidsskriftet Naturen har korona-fokus i den ferske utgaven.
Isabel Svea Edmundson disputerte 10.9.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Elucidating key controls on top seal, lateral seal and fault seal capacity in hydrocarbon traps: insights from the Norwegian Continental Shelf".
Modeling and inversion of seismic data using multiple scattering, renormalization and homotopy methods.
I slutten av august gikk startskuddet for et nytt, nasjonalt kurs i geofarer ved UiB, UiO og UiT. Kurset er utviklet i samarbeid med det nasjonale geofarerådet og iEarth senter for fremragende utdanning, og vil undervises i parallell ved de tre institusjoner. I alt har mer enn 50 studenter meldt seg på kurset.
– Nedgang i CO2-konsentrasjon i atmosfæren har trolig ført både til nedkjøling av havet og utvidelse av isdekket, mener klimaforsker Thomas Leutert. En ny studie endrer synet på nedkjølingen av Sørishavet.