Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

– Med dette opplegget blir både den faglige og pedagogiske kvaliteten bedre, mener fagansvarlig Ingunn Lunde.
UiBs nye Senter for fremragende forskning er nå offisielt åpnet.
Et nytt Forskningsråd-støttet prosjekt om klimakrisen er i gang ved UiB.
Hva innebærer det å ha et etisk perspektiv på en meningsutveksling? Det er hovedtemaet i denne boken av Eilert Jan Lohne.
I boken The Weather's Face gir Ralph Jewell et både fasinerende og overbevisende portrett av Vilhelm Bjerknes, en fysiker som de fleste best kjenner som han som sto bak utviklingen av Bergensskolen innen meteorologi.
– Så mykje vatn! Vatn over oss, ved sida, og under oss! Dei unge forskerspirene frå Sør-Afrika kikkar forbløffa utover fjorden.
“Hello Norway! Can you see me?” Den muntre stemmen tilhører Sara Paretsky. Hun er på vei inn i klasserom 304A på Sydneshaugen skole via Skype. Den prisbelønte forfatteren er tema for dagens forelesning i amerikansk krimlitteratur.
Han beskrives som et mangfoldig og lidenskapelig kunstvesen. Med en solid akademisk bakgrunn fra Dragefjellet og NHH er den kunstelskende juristen KODE sin nye direktør.
Språkpartikkelen som ingen kunne målbinde.