Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

Et samarbeid mellom norske og franske forskere på kritiske tekstutgaver har resultert i en antologi om temaet, redigert av Daniel Apollon og to franske kollegaer.
Professor Jill Walker Rettberg har fått ERC-midler til estetisk og humanistisk forskning på hverdagslig maskinsyn. Prosjektet starter opp i august 2018 og løper i fem år.
Møtet med norsk kultur kan være en utfordring, men for månedens alumn Hope Corbin var det å studere i Norge en positiv opplevelse. Engasjer deg, lær deg å lytte og samarbeide er Corbins råd til dagens studenter. I dag arbeider hun på Western Washington University i USA, men er tilbake i Bergen for prosjektet Refugee Resilience Network.
Kjenner du en brobygger? En som har vist at forskning og utdanning er viktig for samfunnet?
Olaug har skrevet siden hun var 19 år, hun har alltid likt å skrive og skrev mye opp gjennom årene. På Heimly Folkehøgskule gikk hun på «Forfatterskolen» og sendte in et manus til et forlag fordi de fleste i klassen hennes gjorde det samme – før hun visste ordet av det var hun forfatter. I dag er Nilssen aktuell med boken «Tung tids tale» som handler om det å være mor til et barn med autisme.
Les Kari Anne Drangslands refleksjoner om hvordan øyeblikk med stillhet kan fortelle oss noe om de normative strukturene som former irregulære migranters erfaring av venting.