Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

Skolegudstjenestene før jul er ikke de eneste ritualene elevene møter i norsk skole. Nytt temanummer av DIN tar for seg skolen i et komplekst livssynslandskap.
Føler fremtidens språklærere seg forberedt til å undervise i flerspråklige klasserom? Synne Nordlie forsket på fremtidige engelsklæreres tilnærminger til flerspråklighet i sin ferske masteroppgave.
Ved hjelp av digitale visualiseringer kan du oppleve Bergen slik det kan ha sett ut i 1320.
UiB viderefører ambisjonen om å styrke og internasjonalisere humanistisk forskning og lyser ut inntil seks nye prosjektmidler. En del av midlene er øremerket humanistisk grunnforskning. I tillegg lyses det ut såkornsmidler til tverrfakultære samarbeidsprosjekter. Søknadsfrist er 1. februar 2020.
– Jeg har ikke et bevisst mål om å forandre samfunnets syn på tegnspråk, men jeg er glad for å kunne bidra med kunnskap som gjør at språket får sin rettmessige plass som fullverdig språk, sier prisvinner Vadim Kimmelman (31).
Jenny Mjösberg, Karl Magnus Laundal og Eirik Hovden er mottakere av TMS Starting Grant 2019. De tre får med det bygge opp hver sin forskergruppe ved Universitetet i Bergen.
Filosofene Pål Antonsen og Ole Hjortland får Det humanistiske fakultets formidlingspris 2019, for deres arbeid med logikksjekk av den offentlige debatten.