Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

– Det blir dere som skal fylle morgendagens biblioteker, kulturhus, avisspalter, tenketanker og universiteter med innhold, sier HF-alumn Oda Elisabeth Wiese Tvedt til årets masterkandidater.
– Det er god grunn til å klappe seg sjølv på skuldera over det de har gjennomført, seier HF-alumn og politisk journalist Gerd Margrete Tjeldflåt i sin tale til årets bachelorkandidatar.
– Noen saker tiltrekker seg terrorister, LHBT-spørsmål har blitt en del av vår tids ekstremistiske kulturkriger, sier Tone Hellesund, professor i kulturvitenskap ved UiB.
I en høytidelig seremoni i Universitetsaulaen ble i dag de åtte nye æresdoktorene ved UiB hedret. De fikk utnevnelsen for sitt fremragende arbeid for vitenskapen.
Global kulturutveksling er viktigere nå enn noen gang, mener førsteamanuensis i kinesisk, Huiwen (Helen) Zhang. Hun bruker gjerne Olav H. Hauge som eksempel.