Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

«Jeg lever klimavennlig allerede og er steik forbanna på sløsingen til ungdommen. De har et forbruk av alt som er helt hinsides.» Slik svarer en eldre person på spørsmålet om det er mulig å leve mer klimavennlig.
Banebrytande forskingsidear om migrasjon og diamantbelegg har gjeve Marry-Anne Karlsen og Justas Zalieckas ved Universitetet i Bergen Starting Grant frå Det europeiske forskingsrådet (ERC).
Migrasjonsforskar Marry-Anne Karlsen ved Senter for kvinne- og kjønnsforsking (SKOK) ved UiB får prestisjefylt tildeling frå EU for å forske på ekspertkunnskap i asylfeltet.
Nå er årets tildelinger under Humaniorastrategien klare. Åtte prosjekter fra fem fakulteter har fått totalt 4,5 millioner kroner til utvikling innen utdanning, forskning, rekruttering og formidling.
Denne høsten legges UiB Innsikt for første gang til Universitetsbiblioteket. – Vi tror det kan gi en mer uformell ramme rundt disse arrangementene, sier rektor Margareth Hagen.