Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

I mai reiste en gruppe ansatte og studenter fra AHKR til Tyskland på delegasjonsreise. Det overordnede målet med reisen var å øke andelen studenter som drar på utveksling.
De neste 5 årene skal et stort, tverrfaglig prosjekt ved UiB flytte kunnskapsfronten innen kunstig intelligens (AI) med særlig søkelys på pålitelig og etisk utvikling i feltet. Programmet er støttet av EU og skal utdanne 19 forskere fra ulike disipliner til fremtidens forsknings- og teknologiledere.
– Det er mykje som er bra med å vere lærar, men det beste er kanskje tanken på at ein får vere med å forvalte og forme både elevar sin her-og-no-situasjon og framtida deira, seier lærar og prisvinnar Per-Magne Løken.
– Gjør noe nytt! Ta steget inn på nye arenaer. Dere vil oppdage at dere blir verdsatt og lyttet til, sier HF-alumn, religionsviter og helseinnovatør Runar Tengel Hovland til årets nyslåtte masterkandidater.
– Jeg er utrolig stolt av å få stå i et kunnskapsfellesskap sammen med dere, og gleder meg til å se alt det dere skal få til, seier HF-alumn og ph.d.-kandidat Johanne Kalsaas til årets bachelorkandidater.
Postdoktor i norrøn filologi, Stefan Drechsler, har fått midler til et forskningsprosjekt som skal undersøke den best bevarte skriftsjangeren i middelalderens nord: lovene.
Mandag 19. juni 2023 gjennomførte ph.d.-kandidat Runa Falck (IF) sin mesterklasse, og stipendiat Johanna Gunn (IF) presenterte sitt vitenskapsteoretiske innlegg for sitt ph.d.-prosjekt.
I år gikk Bergen Summer Research School igjen av stabelen ved Universitetet i Bergen, 16 år siden den først ble etablert.
12.-13. juni ledet førsteamanuensis Øyvind Gjerstad en workshop på Humanistisk Fakultet: "Narratives in the humanities and social sciences".
Antologien 'Multimodality in English Language Learning' vart publisert i 2022, og er redigert av Sigrid Ørevik og Sophia Diamantopoulou som begge høyrer til forskergruppa Text-based English Language Learning (TELL). Boka har også bidrag frå TELL-forskar Aud Solbjørg Skulstad. No har boka vorte omtala i dei to tidsskrifta 'Multimodality in Society' og 'Journal on Language and Language Learning'.... Les mer
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid i 2023 - søknadsfrist 2. oktober 2023
SapienCE sin årsrapport for 2022 er nå tilgjengelig. Årets rapport oppsummerer arbeidet fra våre verdensledende forskere fra senteret ble etablert i 2017 og frem til i dag. Bli med på reisen vår!