Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

Serien "Annotated Legal Documents on Islam in Europe" handler om Islams juridiske status i ulike land i Europa. Marianne Bøe, postdoktor ved AHKR, er forfatter for den 17. boken i serien.
Med Roma som studiested kan UiB-studenter fordype seg i det antikke bylivet.
Gode klær og mote har vært viktig for oss helt siden tidlig steinalder. En ny internasjonal studie viser hvordan syteknikken har utviklet seg fra de første nålene ble oppfunnet for 73 000 år siden. Funnene viser tidlige spor av avansert klesproduksjon, og at klær allerede den gang handlet om mer enn å bare holde seg varm.
BA and MA students in the course Food in the Middle Ages presented their term projects in a conference format.
I starten av November arrangerte Machine Vision sin første workshop på Solstrand Hotell med kunstnarar, forskarar og designarar frå store deler av verda.
The earliest known bone awls, suitable to produce skin clothing, are 73 000 years old and come from Blombos Cave, a site investigated by the researchers of the UiB Centre for Early Sapiens Behaviour. However, little is known about the origin of the sewing techniques necessary to produce tailored clothing. A new study, lead by Francesco d’Errico, professor II at the University of Bergen and... Les mer
Les det nyeste innlegget fra stipendiat Halvar A. Kjærre om hans arbeid blant afghanere i Europa.