Det humanistiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det humanistiske fakultet

Hva skal vi tro om kvinnen som ble funnet død i Isdalen i 1970?
Silje Sigurdsen har en master i kunsthistorie fra UiB og har brukt utdanningen sin til å gi en utradisjonell vinkling på kunstformidling. Hun driver nå nettstedet Kunzt.no, og inspirerer kunststudenter med sin tilstedeværelse på internett og sosiale medier. Veien fra studieslutt til arbeidslivet har bydd på utfordringer, se hvilke råd Silje har å gi til andre studenter.
I forslaget til statsbudsjett for 2019, som vart lagt fram 8. oktober, er det sett av 6 millionar kroner til revisjonen av Bokmålsordboka og Nynorskordboka og 2 millionar kroner til å digitalisere Norsk Ordbok, ei dokumentasjonsordbok for nynorsk og dialektane.
Camilla Brautasets forskning viser at dialog og samarbeid alltid har vært nøkkelen for gode relasjoner mellom Norge og Kina. Nå er lederen for UiBs nye Kina-kompetanseutvalg bokaktuell.
Einar Thomassen, professor i religionsvitenskap ved AHKR, mener de lange linjene bør trekkes på nytt for det religionshistoriske fenomenet som før ble kalt gnostisisme.