Institutt for biovitenskap (BIO)

Nyhetsarkiv for Institutt for biovitenskap (BIO)

27. november representerte UNESCO Chair for bærekraftig arv og miljøforvaltning og CeSAM-forsker Inger Måren UiB under regjeringens innspillsmøte for to kommende stortingsmeldinger; en om naturmangfold og en om klima.
Med hele 115 registrerte deltakere fysisk og digitalt, inviterte Plastnettverket ved UiB, i samarbeid med Norsk Selskap for Toksikologi og Farmakologi, Norsk Institutt for Vannforskning og Havforskningsinstituttet, til høstmøte om både dagens status og fremtidens forskning på mikroplast.
Appendikulariefasiliteten ved Michael Sars-senteret, Universitetet i Bergen, er ett av bare fire i verden. Denne måneden reiste gjesteforskere fra USA for å utføre eksperimenter i vår unike fasilitet.
Professor Katja Enberg er gruppeleder for fiskeri- og marinbiologi ved Universitetet i Bergen. Hun har i lengre tid jobbet med bærekraftig bruk av havets fiskeressurser. Sommeren 2022 underviste hun 86 studenter i bærekraft, seilende over Stillehavet med Statsraad Lehmkuhl.
CeSAM søker etter PhD-stipendiat i økosystemtjenester, for å måle og forstå mønstre av etterspørsel etter økosystemtjenester i det norske samfunnet.